Blog infoarena

Vă mulţumim pentru sprijin!

wickedman
Cristian Strat
02 februarie 2009

Peste 50 de persoane au sprijinit Asociaţia infoarena direcţionând 2% din impozitul pe venit în 2008 (pentru anul fiscal 2007). Direcţionările au însumat 4.619 lei.

Am fost surprinşi într-un mod plăcut de aceste contribuţii. Ne bucurăm că apreciaţi infoarena şi munca pe care o depunem. Vă mulţumim pentru sprijin! Vom folosi banii aceştia la organizarea finalei Algoritmiada, principala cheltuială anuală a Asociaţiei infoarena.

Ce este „2%”?

Sistemul „2%” permite contribuabililor persoane fizice să direcţioneze 2% din impozitul lor pe venit către o organizaţie neguvernamentală. Este un sistem prin care cetăţenii au posibilitatea să decidă în mod direct ce se întamplă cu impozitele lor. [...] Direcţionarea nu costă nimic. (Sursa)

Vă rugăm să vizitaţi pagină dedicată sistemului 2% pentru mai multe detalii.

Contribuabili în 2008

Nu avem o listă nominală cu toţi contribuabilii din cauză că programul „2%” prevede ca identitatea acestora să rămână secretă. Avem însă un tabel cu instituţiile fiscale ce au efectuat viramente în contul Asociaţiei infoarena.

DataInstituţieSumă (lei)
2008-11-12Ministerul Finanţelor, acţiuni generale 2%1.334,42
2008-12-17Sector 3, Bucureşti637,42
2008-11-26Trezoreria Bugetului de Stat540,42
2008-12-22Sector 5, Bucureşti475,42
2008-11-25Sector 1, Bucureşti411,42
2008-11-17Sibiu347,72
2008-11-03AF Plopeni315,42
2008-11-27Slatina228,42
2008-11-05Bugetul de Stat144,42
2008-11-27Sector 6117,42
2008-12-18Galaţi67,42
Total4.619,92

Dacă nu vă regăsiţi în lista de mai sus deşi v-aţi exercitat dreptul de a direcţiona 2% din impozit, vă rog să mă contactaţi.

Ce facem cu banii primiţi?

Principala cheltuială a Asociaţiei infoarena o reprezintă organizarea anuală a finalei Algoritmiada, eveniment la care sunt invitate 60 de persoane pentru care asigurăm cazare, masă şi premii. În funcţie de locaţia pe care o alegem şi de partenerii care ne sprijină, bugetul finalei poate să depăşească 20.000 lei, astfel că toate aceste contribuţii sunt foarte bine venite, chiar necesare.

Alte direcţii în care vrem să investim resurse financiare ţin de stimularea comunităţii, în special a membrilor care se implică semnificativ în proiectele infoarena şi organizarea întrunirilor echipei infoarena. Spre exemplu, în week-endul 28 Februarie - 1 Martie, echipa infoarena organizează un „coding camp” - un „hei rup” la care reparăm bug-uri şi implementăm noi facilităţi pentru site şi evaluator.

„2%” în 2009

Dacă apreciaţi proiectul infoarena, vă rugăm să ne sprijiniţi şi în 2009. Procedura de direcţionare este simplă şi nu vă costă nimic! Termenul limită este 15 mai 2009.

Aflaţi ce trebuie să faceţi şi la ce vom folosi contribuţiile.

 

Sunteţi unul dintre contribuabili? Spuneţi-ne cum a decurs procedura de direcţionare. Aţi întâmpinat probleme? Aveţi nelămuriri? Lăsaţi-ne un comentariu.

 Comentarii (4)

Problema saptamanii - Monede

Cosmin
Cosmin Negruseri
26 ianuarie 2009

Pe o masa dreptunghiulara punem monede de raza 1 pana cand nu mai putem adauga o noua moneda fara ca ea sa se suprapuna cu altele. Unele monede pot fi partial inafara mesei. Daca numarul total de monede este n, sa se demonstreze ca toata suprafata mesei poate fi acoperita de 4n monede de raza unu care se pot suprapune.

Ca de obicei puteti trimite solutiile la adresa cosminn at gmail.com

 Comentarii (11)

Categorii: potw

Algoritmiada - analiza rundei 2

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
21 ianuarie 2009

A doua runda a concursului Algoritmiada a avut loc pe 11 ianuarie, fiind primul concurs organizat de infoarena in 2009. Acesta s-a desfasurat fara nicio problema tehnica sau stiintifica, marcand un inceput in forta a echipei infoarena. Speram sa o tinem tot asa pe parcursul anului.

Mai intai de toate sa vedem cum arata statisticile rundei in comparatie cu cele din runda precedenta:

 Runda 1Runda 2
Cati concurenti au trimis solutii223157
Cati concurenti s-au inscris356232
Surse trimise1245894
Surse cu punctaj pozitiv685408
Concurenti cu punctaj pozitiv162113
Punctaj mediu al concurentilor care au trimis solutii75.0943.85
Punctaj mediu al concurentilor cu punctaj strict mai mare ca 0103.3660.93

In primul rand observam ca au participat mai putini concurenti fata de prima runda. Este posibil ca inceputul de an sa-i fi prinsi nepregatiti pe unii participanti. Pentru a nu specula mai departe asupra motivelor, i-as ruga pe cei care nu au participat sa ne spuna ce s-a intamplat.

In al doilea rand observam ca problemele au fost ceva mai grele fata de runda precedenta. Aceasta a fost o decizie luata de comisia stiintifica pentru a va oferi probleme ceva mai interesante si pentru a va departaja.

Acest lucru s-a vazut imediat si la varful clasamentului pentru mai toate grupele. Mai putin grupa 5-8, unde Gavrila Vlad si-a vazut de treaba si in runda aceasta, reusind din nou punctajul maxim. Felicitari Vlad pentru o performanta notabila. Pe podium au mai urcat Voroneanu Radu Stefan si Taloi Bogdan Cristian care s-au descurcat foarte bine reusind 250 si respectiv 220 de puncte.

La grupa 9-10, runda a fost adjudecata de Radu Zernoveanu cu 150 de puncte. Imediat in spatele lui s-a clasat Serban Andrei Stan (140 de puncte) si apoi doi concurenti cu 120 de puncte: FMI - Petcu Ion Cristian si Andrei-Bogdan Antonescu.

La grupa 11-12 pe primul loc au terminat Oprescu Radu Constantin si Cotofana Cristian ambii cu 130 de puncte. La o diferenta de 5 puncte urmeaza Cosmin-Mihai Tutunaru si Andrei Misarca.

In grupa de studenti Catalin Tiseanu a iesit pe primul loc cu un punctaj frumos: 215 puncte. El a venit cu o solutie ingenioasa la problema jap fiind singurul concurent care a reusit sa o rezolve. Pe locul 2 s-a clasat Giurgea Mihnea cu 200 de puncte fiind urmat de Mugurel-Ionut Andreica cu 170 de puncte.

In urma acestei runde singurele nemultumiri au fost pe tema dificultatii problemelor. Judecand dupa punctaje, seturile de la 9-10 si 11-12 au fost un pic peste puterile concurentilor. In grupa studenti distributia punctajelor la varf este una buna, pe cand in grupa 5-8 este perfecta: cei mici merita motivati prin punctaje mai mari si probleme mai abordabile.

Inca sunt relativ multi utilizatori care au punctaje nule (~28%). Pe acestia ii sfatuiesc sa persevereze si sa incerce sa impuste punctele ce pot fi obtinute cu solutii brute force. Tehnica e simpla:

if (N <= BRUTE_FORCE_LIMIT) {
    do_brute_force();
} else {
    do_something_else();
}

Tragand linia, organizarea a fost buna. Comisia stiintifica a facut o treaba temeinica, ca de obicei, singurele aspecte care trebuie reglate in viitor fiind dificultatea problemelor si combaterea punctajelor nule. In aceasta runda, comisia ne-a surprins in mod placut cu publicarea solutiilor mult mai prompt fata de runda trecuta.

Inainte de runda 3, as vrea sa va aduc aminte ca aceasta este ultima sansa sa va calificati in finala. Cand va fi anuntata data desfasurarii, marcati-o in calendar si pregatiti-va sa dati tot ce aveti mai bun pentru a prinde un loc de finalist. Daca ne uitam la clasamentele generale sunt foarte multi concurenti care au sanse sa se califice. Spre exemplu, in grupa 5-8 diferenta dintre locul 7 si locul 60 este de numai 100 de puncte, foarte usor recupelabila in urma unei performante bune in runda 3. O situatie similara avem si in grupa 9-10. Cum punctajele primilor 10 concurenti sunt la mai toate grupele sub 300, si un concurent cu 0 puncte dupa primele 2 runde are sanse de calificare la finala.

In vederea selectarii finalistilor dupa runda 3, va recomandam sa va completati/updatati profilul cu date despre clasa/anul in care sunteti precum si informatii despre institutia de invatamant. De fapt, am fi bucurosi daca toti utilizatorii si-ar completa profilul, aceasta fiind una din modalitatile prin care putem sa ne cunoastem intre noi. Exemple de profile completate puteti gasi la mai toti membrii echipei infoarena.

Inchei prin a va ura putini gandaci si multa inspiratie in runda 3! Fie ca cei mai buni sa castige!

 Comentarii (2)

Categorii: algoritmiada

Infoarena in 2008: Articole

Cosmin
Cosmin Negruseri
17 ianuarie 2009

S-au intamplat multe anul trecut cu infoarena si am vrut sa fac o trecere in revista ca sa vedem cum evolueaza siteul si comunitatea in timp. Astfel am contactat membrii echipei si i-am rugat sa imi spuna ce s-a intamplat nou in fiecare sectiune a siteului.

Modificarile primite au fost prea multe pentru a putea fi scrise in un singur post asa ca le-am impartit. In acest post voi discuta despre sectiunea de articole

S-au adaugat 8 articole dintre care doua originale si sase transcrise:

Treapurile sunt arbori de cautare echilibrati foarte usor de implementat. Dupa ce intelegeti invariantul de heap si invariantul de arbore de cautare, implementarea devine foarte naturala. Astfel veti putea sa ii implementati fara probleme in 20 de minute. Daca ii studiati nu veti mai avea nevoie sa tineti minte sau sa desenati pe foaie cazurile complicate de reechilibrare a arborilor AVL sau a arborilor rosu negrii.

Articolul Tree Decompositions scris de Marius Stroe prezinta doua tehnici utile in unele probleme in care apar querieuri pe arbori, tehnici care la vremea lor erau stiute in cercuri restranse si de care imi amintesc cu placere.

Probleme de acoperire 1 si Probleme de acoperire 2 sunt doua articole ce le-am scris in Ginfo despre diverse probleme aparute la concursuri de info, multe dintre problemele respective fiind luate din carti de mate. Cand ma documentam pentru aceste articole am dat peste o problema care cerea determinarea numarului de posibilitati de acoperire cu dominouri a unui diamant aztec . Am decis sa nu o adaug in articol pentru ca avea o rezolvare matematica care folosea numere complexe si permanentul unei matrici. In 2006 insa, la baraj s-a dat aceasta problema mascata ca un cuplaj si majoritatea concurentilor au "bulanit" problema, rezultatul fiind o formula destul de simpla 2n(n+1)/2. Sunt aproape sigur ca nimeni nu a gasit o demonstratie in timpul concursului pentru acea formula. Imi pare rau si acum ca nu am publicat-o in aceste articole pentru ca astfel problema nu ar fi fost propusa in concurs.

Articolul Heapuri este preluat din cartea Psihologia concursurilor de programare a lui Catalin Francu, si este putin actualizat prin adaugarea de catre Silviu Ganceanu a sectiunii Alternative STL.

Articolul Siruri de sufixe e rezultatul unei colaborari cu Adrian Vladu pentru Ginfo, el contine o structura de date misto folosita in prelucrarea sirurilor de caractere, implementarea lui Adrian ce este impresionant de scurta si mai multe probleme ca aplicatii.

Coduri Gray discuta cinci probleme in rezolvarea carora se foloseste acest cod binar.

Probleme cu numere lipsa si nu numai ... contine o serie de problemute interesante care datorita simplitatii si ingeniozitatii lor au ajuns probleme de interviu la companii mari ca Microsoft.

Articolele noi si transcrierile de articole vechi au fost parte a eforturilor din sectiunea Implica-te a siteului. S-au facut eforturi mari pentru a imbunatati articolele si pe partea de aspect si pe partea de continut tehnic. Coordonatorul proiectului este stef2nStefan Istrate stef2n iar cei doi useri care au facut cea mai mare parte a muncii anul trecut sunt MariusMarius Stroe Marius si alecmanAchim Ioan Alexandru alecman . Este impresionant cum cativa oameni pun osul la treaba si fac majoritatea muncii pe tot parcursul anului. Ma asteptam ca munca sa fie mai uniform distribuita intre membrii comunitatii. Baietii merita din plin felicitati!

Ati vazut cum un om pasionat are un impact mare pe infoarena... Va asteptam cu proiecte in sectiunea Implica-te.

 Comentarii (7)

Categorii:

Ziua Robotilor Inteligenti

Cosmin
Cosmin Negruseri
10 ianuarie 2009

Mihai Oltean repeta evenimentul de care va ziceam anul trecut. Anul acesta se numeste Ziua robotilor inteligenti si se desfasoara duminica, 11 ianuarie la ora 12 in campusul universitatii Babes Bolyai.

Studentii anului trei de la sectia informatica din cadrul facultatii de matematica si informatica, au programat robotii cu comportamente utile. Dintre proiectele ce vor fi prezentate sunt: capcana pentru soareci, tanc autonom, transport bere etc.

Puteti citi mai multe despre eveniment aici

 Comentarii (1)

Categorii:

Richard Feynman si placerea cunoasterii

Cosmin
Cosmin Negruseri
05 ianuarie 2009

Richard Feynman este un fizician american faimos care a luat premiul Nobel, a fost implicat in creerea bombei atomice si in inspectarea dezastrului exploziei rachetei Challenger. Cel mai important insa mi se pare ca pe langa faptul ca are o minte impresionanta este ca el are un talent extraordinar de povestitor.

Am vazut de ceva vreme pe youtube un interviu intitulat "The pleasure of finding things out", pe care vreau sa vi-l recomand. In el Feynman povesteste despre relatia extraordinara pe care a avut-o cu tatal sau, modul ingenios prin care acesta il educa. Mai vorbeste despre lucrul la bomba nucleara si la problemele morale ce le-a avut dupa realizarea ei, despre premiul Nobel si despre lipsa lui de respect fata de onoruri si autoritate, despre particule subatomice, despre modul lui de lucru ca cercetator, despre cum a incercat la randul lui sa isi educe copiii ...

Asa ca va recomand din suflet urmatorul documentar:

Daca nu v-ati saturat inca, puteti citi aici cartea Surely you're joking mr Feynman

 Comentarii (2)

Categorii:

Algoritmiada - analiza rundei 1

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
26 decembrie 2008

Prima runda a concursului Algoritmiada s-a incheiat si o data cu aceasta a fost marcat inceputul noului concurs major organizat de infoarena. Speram ca acest concurs sa devina unul cat mai placut pentru tinerii pasionati de informatica din toata tara. Inainte de toate iata cateva statistici despre acesta runda: au trimis solutii 223 de concurenti desi s-au inscris 356 de utilizatori (eliminandu-i pe cei ce s-au inscris la mai multe runde). Au fost trimise 1245 solutii, 685 dintre ele obtinand punctaje mai mari decat 0. Ne-am straduit ca problemele sa fie ceva mai abordabile anul acesta si ca dovada au fost 162 concurenti cu punctaje diferite de 0, media fiind de 103.36 de puncte.

La varful clasamentului punctajele au fost mari, 2 concurenti reusind punctajul maxim. La grupa 5-8 s-au remarcat Gavrila Vlad (punctaj maxim), Alex Mircescu si Taloi Bogdan Cristian (ambii cu 190 de puncte). Urmeaza o serie de concurenti cu punctaje frumoase, fiind destui participanti care au reusit sa rezolve cel putin o problema.

La grupa 9-10, pe primele 2 locuri s-au clasat Serban Andrei Stan si Cezar Mocan, amandoi avand 230 de puncte. Ei sunt urmati indeaproape de un pluton de concurenti cu punctaje apropiate de 200 de puncte condus de Cazacu Alexandru cu 215 puncte.

Casu-Pop Bogdan, Florea Mihai Alexandru (ambii cu 200 de puncte) si Duta Vlad (cu 170 de puncte) si-au adjudecat primele 3 locuri legitime de la grupa 11-12, Catalin Tiseanu fiind student.

In grupa studenti se pare ca vom avea o batalie interesata, runda aceasta fiind adjudecata clar de Liviu Ciortea care a obtinut punctajul maxim dupa numai o ora si jumatate de la inceperea concursului. El este amenintat serios de urmatorii sai: Mugurel-Ionut Andreica, Vlad Saveluc si Octavian Voicu toti cu cate 235 de puncte dupa aceasta runda.

Judecand dupa multele egalitati de la varful clasamentului vom avea o competitie acerba anul aceasta in toate grupele. Am fost placut surprinsi de calitatea participantilor in grupa de studenti unde punctajele sunt mari. Judecand si dupa participarea ridicata, se pare ca existau destul de multi studenti care abia asteptau sa se intreaca intr-o astfel de competitie.

Desi feedback-ul primit de la voi a fost unul in general pozitiv, au fost si cateva probleme tehnice pe parcursul concursului. In primul rand, MciprianM a descoperit un bug care permitea aflarea punctajului pentru sursele trimise. Din fericire, acesta a fost semnalat si eliminat rapid, cand inca nu se trimisesera multe solutii. Multumim lui Ciprian pentru fair play-ul de care a dat dovada, el anunand foarte prompt bug-ul. A mai existat o problema cu sincronizarea intre serverul pe care este site-ul si cel pe care se face testarea. Din acest motiv concursul a inceput si s-a terminat mai devreme. Aceasta a provocat unele neplaceri concurentilor care sperau sa impuste puncte exact la final. Vom incerca sa inlaturam aceasta problema in rundele viitoare. La sfarsitul concursului, datorita numarului prea mare de conexiuni la baza de date, site-ul a inceput sa cedeze si paginile se incarcau intermitent. Pe partea stiintifica au fost doua imperfectiuni: la problema tablete limita a fost prea stransa pentru unele surse scrise in Pascal si la problema jstc au fost grupate 14 teste masura reclamata de concurenti ca fiind prea radicala.

In ciuda acestor probleme, organizarea a fost buna per ansamblu. Nu au existat probleme cu testele problemelor iar enunturile au fost clare. Site-ul s-a comportat mult mai bine fata de concursurile din vara. Concluzionand, noi credem ca a fost o runda reusita: participantii au dovedit ca sunt talentati si competitivi iar echipa infoarena s-a mobilizat exemplar. Multumim comisiei stiintifice pentru rigoarea si creativitatea dovedita in pregatirea problemelor si comisiei tehnice pentru imbunatatirile vizibile aduse site-ului.

In final as vrea sa va intreb cum v-a placut aceasta runda. Ce a mers rau si ce a mers bine pentru voi? (cei care au dat feedback sunt scutiti :P)

 Comentarii (3)

Categorii: algoritmiada

Problema saptamanii Cartofi (Solutie)

Cosmin
Cosmin Negruseri
06 decembrie 2008

Problema curenta a fost rezolvata de Alexandru Mosoi, Marius Andrei, Igor Naverniouk, Delia David si Dumitru Daniliuc.

Problema cerea sa se demonstreze ca, dandu-se doi cartofi, exista o curba inchisa in trei dimensiuni care se poate desena pe suprafetele ambilor cartofi.

Aceasta e una dintre problemele care par foarte grele la prima vedere si apoi daca auzi sau te prinzi de solutie pare foarte simpla.

Ne imaginam "fantomele" cartofilor. Le intersectam. O curba de intersectie a celor doua corpuri ne va da o curba ce poate fi desenata pe suprafete ambilor cartofi.

 Comentarii (13)

Categorii: potw

Orlando lanseaza un motor de cautare romanesc

Cosmin
Cosmin Negruseri
04 decembrie 2008

Orlando Nicoara de la Mediapro Interactiv lanseaza un motor de cautare romanesc numit okidoki.ro . Proiectul e destul de ambitios avand in vedere ca Google este foarte folosit in Romania. Eu ii doresc mult succes si sper sa mai apara si alte proiecte la fel de ambitioase in Romania.

Puteti asculta aici un interviu foarte interesant luat lui Orlano Nicoara de Bobby Voicu. Orlando e foarte vechi in internetul romanesc si are o gramada de realizari, puteti vedea cu ce se lauda aici . Bobby e un blogger destul de cunoscut si reprezentantul Yahoo! in Romania.

 Comentarii (9)

Categorii:

Modele

Cosmin
Cosmin Negruseri
03 decembrie 2008

Discutam cu Mircea vara asta despre Eric Schmidt si Steve Jobs. Ii comparam noi si lui Mircea ii placea mai mult de Steve pe cand mie imi placea de Eric.

Pe Eric Schmidt am senzatia ca il pot intelege. El este la origine programator. Pe parcursul doctoratului a fost unul dintre creatorii Lex un generator de analizatoare lexicografice (probabil ati auzit de lex daca ati facut un curs de compilatoare). A fost Chief Technical Officer la Sun Microsistems, apoi Chief Executive Officer la Novell . Ultimul job pe care il detine e CEO al Google. Lui Eric ii place sa vorbeasca si se gasesc o gramada de interviuri. Opiniile lui sunt bine gandite si argumentate, iar prin ele ma convinge ca este un om valoros.

Pe Steve Jobs in schimb nu il inteleg. El ca personaj e foarte cool si are in spate multe realizari. A revolutionat industria calculatoarelor personale, apoi creand Pixar a revolutionat industria filmelor de animatie. Mai tarziu revenind la Apple a revolutionat industria de mp3 playere si mai recent prin iPhone a revolutionat industria telefoanelor mobile. Sunt mai putine materiale online despre el, si e mai greu sa vezi de ce Steve are succes.

Pe de o parte Eric e la baza un inginer care a devenit un manager foarte bun. Steve e un product manager exceptional care are o vedere de ansamblu foarte buna. Pentru mine e putin mai greu sa inteleg partile de strategie si de marketing, si acolo exceleaza Steve. Pe langa viziunea macro pe care o are el se concentreaza foarte mult si pe detalii, mai ales pe unele de design. Am auzit indirect de oameni ce lucreaza la Apple la care Steve a venit in birou fara sa fi vorbit cu ei vreodata inainte, si le-a cerut sa mute un buton din aplicatia lor cativa milimetri la stanga.

Consider discutii de genul asta interesante. Oamenii pe care ii respecti si pe care ii consideri modele, spun ceva despre tine. Acestia arata intr-o anumita masura directia in care vrei sa te indrepti, calitatile pe care le consideri importante si pe care ti-ai dori sa le ai.

Voi ce parere aveti despre Eric sau Steve si pe ce alti oameni din IT ii respectati?

 Comentarii (1)

Categorii:
Vezi pagina: 12345... 181920212223 2425262728... 3738394041 (407 rezultate)