Blog infoarena

Problema saptamanii - Monede (Solutie)

Cosmin
Cosmin Negruseri
21 iulie 2009

Nu am mai scris de mult si v-am ramas dator cu solutia problemei Monede, daca ati uitat cerinta, puteti citi enuntul:

Pe o masa dreptunghiulara punem monede de raza 1 pana cand nu mai putem adauga o noua moneda fara ca ea sa se suprapuna cu altele. Unele monede pot fi partial inafara mesei. Daca numarul total de monede este n, sa se demonstreze ca toata suprafata mesei poate fi acoperita de 4n monede de raza unu care se pot suprapune.

Daca inlocuim cele n monede de raza unu cu monede centrate la fel dar care au raza doi, ele vor acoperi total masa, pentru ca in configuratia initiala, orice punct neacoperit era la o distanta mai mica decat unu de o moneda (in caz contrar am fi putut plasa inca o moneda de raza unu centrata in punctul respectiv).
Asta inseamna ca, cu n monede de raza unu putem acoperi un dreptunghi cu aria un sfert din aria mesei. Cu patru astfel de dreptunghiuri acoperite, putem obtine o configuratie a 4n monede ce acopera intreaga masa.

Singurul rezolvitor a fost Andrei Dragus, felicitari.

 Comentarii (0)

Categorii: potw

Echipa infoarena s-a îmbogăţit, din nou :)

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
28 iunie 2009

După cum o parte din voi aţi aflat la finala Algoritmiada, echipa infoarena s-a îmbogăţit cu un nou membru: Marius Stroe. Pentru cei care nu au fost acolo, Marius a primit din partea echipei infoarena un mini-tort cu cifra 0 pe post de lumânare. Explicaţia a fost că are 0 ani de infoarena şi este cea mai nouă achiziţie a echipei.

În ciuda acestui fapt Marius are deja multe contribuţii în proiectele infoarena în calitate de voluntar. Puteţi vedea acest lucru chiar pe pagina sa de profil. Îmi place cum şi-a enumerat Marius contribuţiile cele mai importante pe pagina sa de pe infoarena. Aş vrea să văd mai mulţi voluntari că îşi actualizează profilul cu realizările lor în cadrul comunităţii.

Marius a fost invitat în echipa infoarena tocmai datorită contribuţiilor sale consistente. El este dovada că oricine poate ajunge în echipa infoarena în urma unei implicări constante şi productive în proiectele iniţiate de noi. O vorbă mai veche spune că orice soldat are în raniţă bastonul de mareşal :) Păstrând proporţiile, vreau să spun că oricare dintre voi poate fi promovat în echipă pe această cale: realizări importante pentru comunitate.

Să nu mai lungim vorba şi să vedem cum a răspuns Marius la interviul de botez. Mult succes, Marius, în activitatea ta ca membru infoarena!

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Înainte să fiu membru al siteului infoarena am fost abonat al revistei GInfo. Pe siteul acestei reviste am găsit un link către infoarena. Google nu mi-a folosit pe atunci. :-)

Cum ai folosit acest site?
Cred că infoarena a fost primul site pe care am văzut multe probleme la un loc spre a fi rezolvate. Nu îmi aduc aminte sigur dar nu cred că ştiam de celelalte siteuri precum Timus, Sgu, UVa, Spoj... După ce am submitat prima sursă la problema A + B am văzut că evaluatorul online chiar funcţionează. Mi s-a părut o idee foarte interesantă să lucrez la o problemă şi să văd rezultatul imediat. Iar acest lucru m-a determinat să lucrez să văd cât ştiu. Până la primul ONI la care am participat în clasa a 10-a am rezolvat toate problemele de pe prima pagină din arhivă, mai puţin Fractal. :-) Ţin minte că într-o zi am rezolvat nu mai puţin de 7 probleme, ale căror idei includeau o programare dinamică pe un arbore, un trie, o căutare binară etc. Ceea ce înseamnă, pe scurt, că am învăţat multe într-un timp scurt.

De ce ai intrat in echipa infoarena? Ce îţi propui sa faci ca membru al echipei?
Am voie să zic că o perioadă de timp nu am ştiut că sunt membru al echipei infoarena? :-) Mă bucur că sunt membru al acestei echipe, fapt ce înseamnă că munca mea a fost apreciată. Ce scopuri am? Nu îmi place cum arată infoarena acum. Ar arăta mult mai bine cu numeroase articole şi o arhivă educaţională bogată. Sunt multe probleme, însă puţină teorie. Scopul meu e ca această latură a siteului să se dezvolte mult mai mult.

Când ai început cu programarea?
Primul rând pe care l-am scris în vreun limbaj de programare a fost int main(void), undeva prin clasa a 9-a. În vacanţa de vară dinainte să încep liceul îmi cumpărasem o carte despre C/C++ pentru că auzisem că la liceu voi face acest limbaj. La şcoală, fiindu-mi uşor să rezolv ultima problemă de la fiecare capitol, am trecut la manualul de clasa a 10-a, după care am dat de infoarena şi am aruncat toate cărţile. :-)

Ce pasiuni ai în afara de programare?
Îmi plac karatele pentru că mă ajută să eliberez energiile în plus. Însă, acum la facultate le-am abandonat, nemaiavând atâtea energii negative. Îmi mai place să citesc şi să ascult muzică Trance.

Spune-ne o întamplare interesantă legată de site-ul infoarena!
Sunt mai multe astfel de întâmplări. În primul rând, a fost o surpriză plăcută să aflu că sunt membru al echipei infoarena. Pe de altă parte, lucrând cu Ştefan Istrate la articole nu pot uita cât m-am rugat de el să îmi corecteze conţinutul articolului Deque şi aplicaţii, pentru că după ce se uitase pe primele trei probleme a avut nevoie de două săptămâni să îşi recâştige răbdarea pierdută. :-)

 Comentarii (2)

Categorii:

Cateva recomandări pentru vacanţă

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
09 iunie 2009

Cum vacanţa se apropie, am două recomandări pentru timpul vostru liber:

  • Sper că v-a plăcut să simulaţi online la loturile de la Bistriţa. Puteţi participa şi la probele din cadrul lotului de Cluj. Aici găsiţi mai multe detalii.
  • Cu toţii ştim sau am auzit de Cormen - cartea pe care fiecare olimpic la informatică ar trebui să o citească din scoarţă în scoarţă la un moment dat. Dar poate că nu toţi stiaţi că pe youtube există cursurile profesorului Leiserson (L-ul din CLRS). Le puteţi urmări aici. Dacă vizionaţi câte unul pe zi le terminaţi în mai puţin de o lună ;)

Dacă sunteţi interesaţi, puteţi găsi înregistrări video de la mai multe cursuri de la MIT tot pe youtube. Şi cei de la Stanford au cursuri online.

Dacă mai stiţi şi alte resurse ca acestea, vă rog să lasaţi un comentariu.

 Comentarii (6)

Categorii: stiri

Algoritmiada 2009 la final

Iată ca Algoritmiada 2009 a ajuns la final: runda finală a avut loc şi o parte din voi a petrecut câteva zile într-un oraş frumos al ţării alături de echipa infoarena.

La final, aş vrea să ne uităm peste statisticile pentru fiecare rundă. Pe baza lor putem să apreciem dacă Algoritmiada va deveni un concurs mai popular de la an la an.

 Runda 1Runda 2Runda 3FinalaTotal
Câţi concurenţi au trimis soluţii22315712697313
Câţi concurenţi s-au inscris356232151103508
Surse trimise12458949957583892
Surse cu punctaj pozitiv6854085615372191
Concurenţi cu punctaj pozitiv16211311292242
Punctaj mediu al concurenţilor care au trimis soluţii75.0943.85105.43118.09154.53
Punctaj mediu al concurenţilor cu punctaj > 0103.3660.93118.61124.51199.87

Putem observa că numărul celor care au trimis soluţii a scăzut de la rundă la rundă. Mă întreb care sunt motivele pentru care concurenţii renunţă progresiv. Primul care îmi vine în minte ar fi că pe măsură ce îţi dai seama că nu mai ai sanse de calificare renunţi. Personal dezaprob o astfel de atitudine: participi la fiecare concurs ca să înveţi -- faptul că ajungi la finală e un bonus, nu scopul în sine! Pe studenţi îi iertăm pentru că au mai puţin timp să se distreze cu probleme de algoritmică. Nota bene pentru cei mici: trageţi tare acum că mai târziu se mai schimbă priorităţile.

Câteva cuvinte despre organizarea finalei. Îmi pare rău ca n-am ajuns la finală să joc fotbal. Aş fi vrut să-l văd şi eu evoluând pe atât de lăudatul fotbalist din echipa infoarena. Da Airinei Adrian, despre tine e vorba.

În altă ordine de idei, aceasta este prima finală organizată de infoarena în care membrii mai vechi s-au implicat mai puţin spre deloc. Am dorit să-i lăsam pe cei mai tineri să ia microfonul în mână şi să iasă în faţă. V-aţi descurcat foarte bine! Aţi adus un suflu nou şi lucruri inovatoare. Mersi pentru vâsle!

Din feedback-ul trimis de voi pe forum reiese că organizarea a fost bună. Câteva din problemele menţionate pe care vom încerca să le eliminăm pe viitor: evaluarea live nu a meritat aşteptarea de o zi şi putea fi mai spectaculoasă; au fost câteva teste buşite (de obicei nu ni se întamplă, o punem pe seama aglomerării organizatorice).

Aş vrea să remarc performanţa deosebită a lui Gavrila Vlad care a obţinut punctajul maxim în toate probele Algoritmiadei la grupa Gimnaziu. Felicitări Vlad!

Şi acum publicitate ... :)

Lăsând gluma la o parte, anul acesta infoarena a făcut eforturi financiare şi organizatorice mari pentru a organiza finala în afara Bucureştiului. Am ales Braşov şi am ales bine pentru că acolo ne-am bucurat de sprijinul deosebit generos al liceului Colegiul National de Informatica "Grigore Moisil". Doamna directoare Mariana Bulbuc ne-a ajutat şi ne-a susţinut punând suflet în organizarea finalei cot la cot cu noi. Ne-am bucurat si de sprijinul doamnei profesoare Manuela Şerban iar domnul Teodor Schiller a fost de un real ajutor în rezolvarea problemelor de natură tehnică. Pe lângă domniile lor, am mai fost ajutaţi de o armată de elevi ai liceului. Le mulţumim tuturor acestor oameni deosebiţi şi sperăm să reedităm colaborarea în anii următori!

Mulţumim şi sponsorului Algoritmiadei, Adobe România. Este al doilea an consecutiv când Adobe susţine activităţile noastre şi asta ne bucură foarte mult. Adobe a înţeles că ce facem este important pentru viitorul IT-ului din România şi că voi meritaţi să fiţi răsplătiţi şi încurajaţi. Chiar şi pe timp de criză.

În final vă spun unde găsiţi pozele de la finală şi vă urez o vacanţă frumoasă! Să vă odihniţi şi să vă distraţi din plin iar când vă plictisiţi de atâta distracţie, mai lucraţi la informatică. Pe infoarena, bineînţeles! :)

 Comentarii (6)

Categorii: algoritmiada

Sprijină Asociaţia infoarena! Direcţionează 2%

wickedman
Cristian Strat
09 mai 2009

infoarena are nevoie de sprijinul tău!

Conform Codului Fiscal, ai dreptul să direcţionezi către Asociaţia infoarena 2% din impozitul pe venit datorat la stat. Aceste contribuţii ne ajută enorm să ne desfăşurăm activitatea. În plus, ne bucurăm să vedem că munca pe care o depunem este apreciată. Procedura este simplă şi nu costă nimic!

Atenţie! Termenul limită este 15 mai 2009.

Chiar funcţionează?

Multă lume ne întreabă dacă sistemul chiar funcţionează, dacă direcţionările chiar ajung în contul infoarena. Răspunsul este da! În 2008 procedura a funcţionat. Peste 50 de persoane au sprijinit infoarena direcţionând 2% din impozitul pe venit. Direcţionările au însumat 4.619 lei. Vezi întregul raport despre 2% în 2008.

La ce folosim aceste contribuţii?

Vom folosi contribuţiile venite pe această cale să:

  • oferim premii la concursurile infoarena: membrii comunităţii sunt mai motivaţi să se pregătească şi să participe la un concurs online de informatică atunci când se dau premii
  • organizăm finale de concursuri: în fiecare an organizăm un concurs cu finală; finala are menirea să ne strangă la un loc cu ce mai buni dintre elevii şi studenţii României pentru câteva zile şi să formăm noi prietenii
  • motivăm comunitatea să se implice
  • finanţăm proiecte infoarena

Cel mai recent exemplu de utilizare a fondurilor primite pe această cale - alături de fondurile primite de la sponsori - este Finala Algoritmiada 2009 pe care am organizat-o în Braşov în perioada 1-3 Mai. La finală am asigurat cazare şi mâncare pentru aproximativ 55 de persoane. De asemenea, am acordat premii în bani celor mai buni concurenţi.

infoarena ajută elevi şi studenţi să înveţe informatică şi programare. De 5 ani de zile organizăm concursuri de informatică, scriem articole, dezvoltăm software, facem schimb de experienţă şi idei. Credem cu tărie că împreună învăţăm mai bine.

Citeşte mai multe despre infoarena.

Contribuţia mea contează?

Da! Pentru un venit lunar de 1.400 lei, deci un venit anual de 16.800 lei, suma direcţionată către infoarena corespunzătoare impozitului pe venit aferent este de aproximativ 53 lei. Această sumă acoperă cheltuielile de cazare ale unui concurent calificat la finala Algoritmiada. Aceeaşi sumă acoperă cheltuielile a două şedinţe infoarena.

Este lesne de văzut că mai multe direcţionări şi/sau venituri mai mari se adună uşor la o sumă considerabilă. De exemplu, 10 direcţionări pot asigura fondul de premiere la un concurs infoarena.

Ce trebuie să fac?

Procedura este simplă. Ai grijă să te încadrezi în termenul limită de 15 mai 2009.

  1. Descarcă şi printează una din declaraţiile următoare:
  2. Completează declaraţia cu datele tale personale
    • Datele Asociaţiei infoarena au fost completate în prealabil de către noi, însă le găseşti aici pentru orice eventualitate.
    • Nu e nevoie să calculezi suma ce urmează a fi virată. Dacă laşi rubrica „Suma” necompletată, organul fiscal va calcula şi va vira suma admisă, conform legii.
  3. Depune declaraţia completată la administraţia financiară corespunzătoare domiciliului tău.
    • Alternativ poţi să rogi pe altcineva să depună declaraţia în locul tău, sau poţi să o trimiţi prin scrisoare recomandată către administraţia financiară.

Spune şi prietenilor tăi!

Orice direcţionare contează, însă poţi avea un impact mai mare dacă spui şi prietenilor tăi. Declaraţiile nu trebuie depuse personal la administraţia financiară de către fiecare contribuabil. Ele pot fi depuse „la pachet” de către o singură persoană.

Îţi mulţumim pentru sprijin! Dacă ai întrebări, nu ezita să laşi un comentariu la acest post sau să ne contactezi.

Află mai multe despre 2% pentru infoarena

 Comentarii (3)

Categorii:

Loturi online

Iată o veste care mie mi se pare grozavă: anul acesta există şi o variantă online a loturilor naţionale de selecţie! Se pot simula în acelaşi timp cu loturile reale atât probele destinate seniorilor cât si cele de juniori. Intraţi aici pentru mai multe detalii.

Iniţiativa este deosebit de utilă mai ales pentru cei dintre voi care aspiră la un loc în lotul naţional pentru anii viitori. Pentru (viitorii) studenţi poate fi o ocazie bună de distracţie cu probleme de cel mai înalt nivel.

În clasa a 11-a, după ce am ieşit primul la ONI, am ratat de puţin lotul naţional - am fost al 2 sau al 3-lea sub linie. Cred că m-aş fi bucurat foarte mult să pot simula loturile "real-time" cu cei care au fost mai în formă ca mine la baraje. Aş fi avut o motivaţie în plus pentru continuarea pregătirii şi opurtunităţi suplimentare să rezolv probleme grele. Pentru că indiferent de rezultatul final eu mă simţeam foarte bine în timpul probelor de la ONI, baraje sau loturi. Şi am să vă mărturisesc şi de ce: pentru că timp de 4-5 ore reuşeam să mă concentrez asupra unor probleme frumoase şi grele.

Sper ca macăr câţiva dintre voi să gândească la fel şi să participe. Vă urez mult succes!

 Comentarii (6)

Categorii:

Concursuri Virtuale

Prostu
Stefan-Alexandru Filip
17 martie 2009

Infoarena lansează o nouă facilitate: Concursuri Virtuale!

S-a tot vorbit despre o modalitate prin care utilizatorii să ţină propriile lor concursuri folosind problemele din arhivele infoarena. Ideile s-au concretizat în IAP 10. Acesta a fost votat în şedinţa de pe 12 ianuarie şi a fost implementat în mare parte în Coding-Campul de pe 28 februarie. În sfârşit un vis mai vechi s-a transformat în realitate!
Cu această ocazie îi lăudăm pe Bogdan-Cristian Tataroiu şi pe Mircea Pasoi pentru munca depusă în dezvoltarea acestei noi secţiuni a site-ului. Good job, guys!

Această nouă facilitate permite participantilor să îşi testeze capacităţile în concursuri de orice nivel şi la orice moment din zi şi mai ales, din noapte. De exemplu, se apropie Olimpiada Naţională de Informatică, suntem clasa a 10-a, si vrem să simulam o zi de concurs. Nimic mai simplu, putem folosi chiar problemele care s-au dat in anii trecuţi (dacă nu le-am rezolvat deja), creăm un concurs virtual cu problemele dorite: Banda, Pavare3 şi Poarta, stabilim durata de concurs de 4 ore şi momentul începerii rundei, să zicem a doua zi la ora 10 şi am cam terminat.
Pe pagina concursurilor virtuale putem vedea ce concursuri au fost programate şi să selectam concursul la care să participam. Pe pagina rundei vom vedea problemele dupa începerea concursului. În momentul primei submisii vom fi atentionaţi să selectăm concursul la care vrem să trimitem solutia. Acesta va fi reţinut şi selectat automat pentru celelalte probleme care fac parte din concurs. O dată trimisă soluţia, ea va fi evaluată, dar scorul ei nu va fi afişat decât dacă am selectat această opţiune în momentul creării concursului.

De asemeni, membrii mai zeloşi din comunitate pot să-şi măsoare între ei forţele când au chef, pornind un concurs virtual. Eu sper sa văd în viitor concursuri în care vreo 3-4 membri se întrec timp de vreo 12 ore încercând să rezolve vreo 5 probleme de-ale lui Mugurel Ionuţ Andreica, alese aleator dintre cele pe care nici unul din participanţi le avea rezolvate.

Sperăm să ne împărtăşiţi entuziasmul legat de această nouă funcţionalitate! Aşteptăm feedback şi vă urăm happy coding!

 Comentarii (47)

Categorii:

Infoarena în 2008: Membri noi, partea 2

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
03 martie 2009

Continuăm seria de membri noi luându-i la întrebări, în ordine, pe: Ştefan Filip, Paul Băltescu, Ştefan Istrate şi Victor Rusu.

Dacă nu aţi citit prima parte a acestui post, vă rog să o faceţi pentru că ea conţine o introducere a tuturor membrilor noi ai echipei.

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Ştefan: Am ajuns membru al siteului infoarena la inceputul clasei a X-a, adica acum 3 ani. Participasem in anii anteriori la olimpiada si acest site mi-a fost recomandat ca sursa de probleme de pregatire si pentru concursurile de antrenament.

Cum ai folosit acest site?
Ştefan: Am inceput greu cu arhiva. Primele probleme mi s-au parut grele, si aveam un sentiment de reusita dupa rezolvarea fiecareia, fiind nevoit sa apelez aproape de fiecare data la ajutor pentru a ajunge la solutie. De cand sunt membru infoarena am participat la majoritatea concursurilor organizate. Am un oarecare respect pentru concursurile organizate pe infoarena, pentru ca de cele mai multe ori problemele sunt interesante si grele. Au fost multe concursuri in care nu am rezolvat nici o problema si asta m-a impulsionat sa lucrez probleme mai grele si sa invat mai multe.

Cand ai început cu programarea?
Ştefan: Din clasa a II-a am fost membru al clubului "Cygnus Computer", pe vremea aceea invatam sa folosim calculatorul, ce este paint, ce este notepad :). In clasa a V-a am invat limbajul Pascal si am inceput sa fac niste joculete rudimentare in modul lui grafic. In clasa a VI-a grupa s-a desfiintat si a trebuit sa trec la grupa paralela care facea programare. Un an mai devreme alesesem sa nu vin la aceste cursuri, dar nu am mai avut alternative. Mi-a placut ce faceam la curs si de atunci particip la olimpiada de informatica. La primul meu "ONIgim" am luat numai punctajul din oficiu, dar am ajuns pana la urma in clasa a XII-a la ONI sa iau si premiul I.

Ce pasiuni ai înafara de programare?
Ştefan: Pasiuni in afara de programare... cred ca sportul. Am facut mai multi ani dans sportiv si atletism. In clasa a VI-a cred ca am luat premiul II la concursul pe Bucuresti pentru proba de rezistenta :).

~ ~ ~

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Paul: Prima oara am auzit de infoarena in clasa a IX-a de la un coleg mai mare cu un an, Andrei Gönczi. In perioada aceea se organiza preONI 2005. Asa mi-am facut cont, mai mult ca sa scap de gura lui. Am inceput sa lucrez serios de aici abia printr-a X-a si a devenit principala mea sursa de pregatire. Nu cred ca am mai bagat pe vreun site atatea surse. :)

Cand ai început cu programarea?
Paul: Primele tangente cu informatica le-am avut in vacanta de vara intre clasa a IV-a si a V-a. Pe vremea aceea, domnul profersor Edmond Butyka preda informatica la Liceul Teoretic "Onisifor Ghibu" Cluj - Napoca, unde invatam si eu. Dansul s-a hotarat sa ma initieze in tainele programarii alaturi de alti elevi pe care ii pregatea pentru olimpiada. Recunosc ca eu am fost mai mult atras de partidele de Age of Empires in retea pe care le jucam dupa orele de pregatire. :) Dupa ce a trecut vacanta am pierdut contactul cu informatica. In clasa a VI-a, dupa cateva esecuri (sau realizari minore, cum vreti sa le spuneti) la concursurile de matematica, un prieten al mamei mele, inspector de matematica, i-a sugerat sa ma trimita si la un concurs de informatica. Concursul se tinea la Palatul Copiilor. Tin minte ca au fost doua probleme. Una mi s-a parut imposibila si nu cred ca am facut sursa la ea, cealalta cerea sa se verifice daca un numar <= 1000 este palindrom. La problema asta am facut sursa (nu cu stil cum as face acum, verificand daca numarul este egal cu oglinditul sau, ci pe cazuri in functie de numarul de cifre verificam cifrele corespunzatoare). Stiu ca era complet gresita solutia mea (ca implementare). La evaluare a venit o doamna si a dat doua teste (unul cu raspunsul DA, altul cu raspunsul NU). Mi-au mers ambele mai mult din voia sortii si am luat premiul II la concurs. Apoi am participat la Olimpiada Judeteana de Informatica, m-am calificat la limita (al 36-37-lea cred) si la nationala am luat 0. Cu toate astea am continuat mai departe, desi in gimnaziu n-am facut nicio ora de informatica la
scoala, toata pregatirea fiind in particular cu domnul profesor Butyka. Ma folosesc de ocazia acestui interviu sa-i multumesc in public pentru ajutorul pe care mi l-a dat.

De ce ai intrat in echipa infoarena? Ce iti propui sa faci ca membru al echipei?
Paul: Am intrat in echipa infoarena ca sa incerc sa rasplatesc ajutorul care mi-a fost oferit. Ca membru al echipei voi incerca sa ajut mai departe elevii, contribuind activ la dezvoltarea site-ului si implicandu-ma in activitatile organizate pentru comunitate.

~ ~ ~

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Ştefan: Imi amintesc ca m-am inregistrat pe infoarena intr-o perioada in care imi faceam conturi pe mai toate site-urile, nestiiind daca imi va folosi la ceva. Am rezolvat A+B si CMMDC, dupa care am fost descurajat de restul problemelor, asa ca am stagnat. Abia dupa cateva luni am revenit si am inceput o pregatire serioasa pe site.

Cum ai folosit acest site?
Ştefan: Au fost mai multe etape. La inceput ma straduiam din greu sa rezolv probleme si citeam timid raspunsurile celor de pe forum. Dar nu ma simteam in stare sa intervin in discutii. Apoi am inceput sa intreb si eu si sa acumulez experienta. Cu timpul, am oferit si eu sfaturi. Am incercat sa asimilez si, totodata, sa contribui la continutul site-ului.

De ce ai intrat în echipa infoarena? Ce îţi propui să faci ca membru al echipei?
Ştefan: Am intrat in echipa ca urmare a unei contributii constante. Desi a trecut un an de cand am terminat cu liceul si olimpiadele, proiectul infoarena imi insufla in continuare entuziasm. Cu o comunitate asa numeroasa, imi doresc ca efortul cumulat al tuturor sa dea nastere unui continut cat mai valoros. Asta e scopul meu in cadrul proiectului.

Cand ai inceput cu programarea?
Ştefan: Destul de tarziu as zice: in clasa a 9-a. Dar cat de cat serios, in clasa a 10-a cand mi-am pus problema "oare ce voi face la atestat daca eu nu pricep o boaba de C++?". Si am invatat destula informatica incat sa-mi dau seama ca nu ma multumesc cu asa putin si ca vreau mult mai mult decat un simplu certificat.

Ce pasiuni ai in afara de programare?
Ştefan: Am multe, dar cateva sunt mai importante: muntele, fotografiatul si bicicleta. Si toate pornesc din copilarie: prima expeditie pe Moldoveanu, primul aparat foto nedigital, primul BMX. :)

Spune-ne o intamplare interesanta legata de site-ul infoarena!
Ştefan: Intr-o noapte am fost asa nemultumit de cum aratau formulele intr-un articol de pe infoarena, incat am studiat tot felul de tutoriale pe net si am invatat comenzi de LaTeX. Doar ca sa rescriu formulele respective si sa arate mai ingrijit.

~ ~ ~

Cand ai inceput cu programarea si cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Victor: Am inceput sa invat informatica in clasa a 9-a sub indrumarea domnului profesor Stelian Ciurea. De la el am aflat despre site-ul infoarena si am devenit membru in speranta ca imi va fi de folos pentru pregatirea la informatica. Problemele din arhiva inca erau la un nivel prea ridicat pentru mine, iar la primele concursuri la care am participat pe site nu am avut rezultate promitatoare, insa asta nu m-a oprit ci m-a motivat sa continui pregatirea.

Cum ai folosit acest site?
Victor: Site-ul mi-a fost de mare ajutor si am invatat sa rezolv probleme citind articolele si discutiile de pe forum. Concursurile mi-au oferit sansa de a concura in conditii specifice olimpiadelor de informatica alaturi de alti olimpici si a ma evalua in comparatie cu ei. Aceste clasamente au reflectat cu precizie abilitatile fiecarui concurent, dovada fiind faptul ca la olimpiada nationala si in lotul de informatica am intalnit multi membri infoarena.

De ce ai intrat in echipa infoarena?
Victor: Acum, dupa ce am terminat liceul, imi dau seama ca o mare parte din realizarile mele se datoreza comunitatii infoarena, fara de care nu as fi ajuns la acelasi nivel de performanta si nu as fi avut rezultatele pe care le-am avut. Alaturi de echipa infoarena, niste oameni deosebiti cu o dorinta de a oferi o pregatire temeinica urmatoarelor generatii de elevi la informatica, voi incerca sa ajut la dezvoltarea comunitatii si la imbunatatirea site-ului.

Spor la treabă băieţi! Suntem mândri să vă avem printre noi!

 Comentarii (2)

Categorii:

Infoarena în 2008: Membri noi, partea 1

silviug
Silviu-Ionut Ganceanu
27 februarie 2009

După cum spunea şi Cosmin în postul despre articole s-au întamplat multe cu infoarena anul trecut. Totuşi, cred că cel mai important lucru este că echipa s-a îmbogăţit substanţial, cu un număr record de membri noi: 7!

Toţi s-au acomodat şi au intrat rapid în pâine: mulţi au propus şi vor propune probleme interesante la concursurile marca infoarena, majoritatea şi-au manifestat interesul pentru dezvoltarea site-ului şi câţiva dintre ei au deja contribuţii substanţiale, o parte dintre ei coordonează şi realizează proiecte infoarena care în trecut stagnau sau înaintau greu. Pe lânga toate aceste lucruri grozave, au adus un suflu nou în echipă şi ne-au contaminat cu entuziasm şi pe cei mai vechi.

Îmi face placere să fiu eu cel care vă prezintă noul val de membri ai echipei infoarena. Îi vom introduce, ca de obicei, prin botezul infoarena: un scurt interviu. Cum sunt mulţi îi voi prezenta în două posturi. În prima parte vom discuta cu: Alexandru Ţandrău, Bogdan Tătăroiu şi Cosmin Gheorghe.

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Alexandru: A trecut atât de mult timp de atunci incat nici nu mai stiu. Tin minte insa ca m-am blocat, ca multi utilizatori ai siteului, la a patra problema, fractii. Un sfat pentru utilizatorii noi: cititi forumul! Contine o gramada de informatii utile.

De ce ai intrat în echipa infoarena? Ce îţi propui să faci ca membru al echipei?
Alexandru: Siteul si echipa infoarena m-au ajutat foarte mult pana acum. Asa ca Silviu, pot spune ca am invatat cea mai mare parte a informaticii pe care o stiu in ultimii 2 ani de liceu. Aceasta se datoreaza in principal siteului infoarena si a celorlalti membrii ai echipei care m-au pregatit (Silviu, Mircea, Wefgef). Cred ca acum pot si eu sa-i ajut pe cei care sunt la inceput de drum in informatica.

Ce pasiuni ai înafara de programare?
Alexandru: Imi plac foarte mult masinile (cu motoare cat mai mari si mai puternice). De asemenea sunt un infocat sustinator al Universitatii Cluj si sunt nelipsit de la toate meciurile echipelor acestui club atunci cand sunt in localitate. Din pacate acest lucru se intampla tot mai rar in ultimul timp.

~ ~ ~

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Bogdan: M-am inregistrat pe site in clasa a 7-a (cred), nu mai tin minte exact de unde aflasem de infoarena. Eram entuziasmat ca primele doua probleme erau usoare si le implementasem repede si dup-aia am dat de fractii... A trecut un an, doi pana cand am rezolvat problema aia.

Cum ai folosit acest site?
Bogdan: Infoarena a fost primul site pe care am inceput sa lucrez. Eram membru de pe vremea cand arhiva avea 50-60 de probleme. Imi placea mai mult cand arhiva avea mai putine probleme, apucai sa citesti majoritatea sa-ti alegi la care sa te gandesti, erau toate originale, pe idei de rezolvare foarte diferite. Ma chinuiam sa urc in clasamentul arhivei, stateam si zile intregi pe o problema. Mi-a fost destul de greu la inceput, cu fiecare problema invatam cate ceva nou. Era de la inceput o comunitate foarte tare, puneam intrebari pe forum si tot timpul se gasea cineva sa-mi raspunda.

De ce ai intrat în echipa infoarena? Ce îţi propui să faci ca membru al echipei?
Bogdan: In primul rand o sa ma ocup de development, asta fiind si unul dintre motivele pentru care am intrat in echipa. Sunt o groaza de lucruri de facut la infoarena, si mi se pare o experienta buna in cazul in care o sa ma angajez vreodata in software development. Deja am implementat multe feature-uri care mi s-au parut foarte utile: evaluarea surselor in timpul concursului, rezultate partiale pe testele folosite la evaluare, suport pentru unicode (diacritice) fiind principalele schimbari vizibile utilizatorilor.

~ ~ ~

Cum ai ajuns membru al siteului infoarena?
Cosmin: Pe la sfarsitul clasei a 8-a am aflat de acest site de la Bogdan-Cristian Tataroiu. Mi s-a parut interesant si am inceput si eu sa lucrez pe infoarena.

Cum ai folosit acest site?
Cosmin: La inceput problemele de pe infoarena mi se pareau foarte grele (unele continua sa mi se para grele si acum). Cu toate acestea eram foarte determinat pe vremea aceea sa fiu cat mai bun si cu ajutorul de pe forum si intreband in stanga si in dreapta am inceput incet incat sa ma prind si eu :). La vreo 3-4 luni de lucrat aproape constant pe infoarena am aflat de clasamentul general (stiu, destul de tarziu). Am observat atunci ca eram pe a doua sau a treia pagina si mi-am dorit si eu sa ajung pe prima pagina alaturi de oameni precum Mircea Pasoi care pentru mine la vremea aceea erau niste modele demne de urmat :p. Am participat si la concursurile infoarena care au fost mereu o provocare.

De ce ai intrat în echipa infoarena? Ce îţi propui să faci ca membru al echipei?
Cosmin: Am intrat in echipa infoarena pentru ca in primul rand sunt multe lucruri de invatat lucrand la dezvoltarea site-ului dar de asemenea vreau sa rasplatesc la randu-mi comunitatea pentru tot ce am invatat eu de la ea.

Spor la treabă băieţi! Suntem mândri să vă avem printre noi!

 Comentarii (1)

Categorii:

Obiective infoarena

wickedman
Cristian Strat
16 februarie 2009

Echipa infoarena a crescut cu 7 membri noi în anul 2008, la fel şi comunitatea infoarena şi numărul de proiecte pe care le-am început împreună. Toate bune şi frumoase, doar că această creştere ne-a obligat să căutăm metode mai eficiente de a ne organiza şi de a lucra împreună. Vă povestesc în continuare despre sistemul „OKR” şi obiectivele infoarena pe acest trimestru.

Noi, echipa infoarena, ne întrunim periodic în şedinţe încă din 2006. Ce se întâmplă la o şedinţă tipică? Păi, în afara faptului că facem glume şi pierdem vremea aiurea, stabilim ce concursuri să organizăm, când facem următorul coding camp, ce facilităţi mai adăugăm la site (sau mai scoatem) şi pe care dintre membrii comunităţii infoarena îi rugăm să intre în echipă alături de noi. Ce altceva se mai întâmplă la şedinţele infoarena e o taină sacră şi nu pot să o divulg aici pe blog. :)

Şedinţele sunt foarte bune pentru că ne ajută să ne punem la curent unii cu ceilalţi despre progresele pe care le facem şi problemele pe care le întâmpinăm. Din păcate, nu mai sunt de ajuns. Ce mai trebuie să faci ca mulţi oameni să lucreze eficient împreună? Nu ştiu, însă e nevoie măcar de un ţel comun, de un reper spre care să navigheze toţi, de nişte obiective. Din acest motiv am adoptat sistemul OKRs pe care mai mulţi dintre noi l-am văzut şi l-am folosit la Google în internship-uri.

Despre OKRs citiţi mai multe în pagina dedicată. Pe scurt însă, OKR-urile (Objectives and Key Results) sunt o serie de obiective şi rezultate cheie măsurabile pe care ni le stabilim trimestrial. Fiecare obiectiv are un responsabil, iar la sfârşitul trimestrului tragem linie şi facem bilanţul: care dintre obiectivele propuse am reuşit să le îndeplinim?

Ca să probăm ideea ne-am asumat în octombrie 2008 o serie de obiective şi am început să lucrăm la ele. Timpul a zburat repede, iar la sfârşitul trimestrului am constatat că doar jumătate din ce ne-am propus am şi realizat. Oops! Dacă sună dezamăgitor, să ştiţi că nu e. În realitate am fost optimişti şi ne-am asumat obiective prea ambiţioase pentru o perioadă de timp atât de scurtă. Pe principiul „experientia docet” o să avem grijă de data asta să obţinem o notă mai mare. :)

Iată obiectivele infoarena pe anul 2009, trimestrul I, trimestru din care a mai rămas o lună şi câteva zile. Deşi OKR-urile sunt redactate foarte succint, am să încerc totuşi să le fac un rezumat pe blog şi să adaug pe alocuri câteva detalii interesante.

~ ~ ~

Sunt ~800 de probleme în arhivă, adică suficient de multe. Din păcate însă, sunt puse la grămadă fără nici un indiciu despre dificultate sau despre tipul soluţiei căutate. Ca utilizator începător este greu să găseşti probleme pe care să le poţi rezolva. Trimestrul acesta dezvoltăm un sistem de tagging pe care îl vom folosi ulterior să clasificăm problemele din arhivă. În paralel căutăm şi o metodă bună de ordonare a problemelor în funcţie de dificultatea lor.

Arhiva educaţională, un proiect foarte îndrăgit de noi şi care împlineşte zilele acestea un an de existenţă, continuă să crească rapid, însă cu ceva mai multă atenţie la calitate.

Legat de concursuri, trimestrul acesta lucrăm la o nouă facilitate majoră a site-ului infoarena: concursuri virtuale, adică o facilitate prin care utilizatorii infoarena îşi pot organiza singuri concursuri folosind problemele din arhivă. Tare, nu!? Tot trimestrul acesta organizăm runda finală a Algoritmiadei, singurul concurs on-site organizat de infoarena. (În premieră pentru infoarena, Algoritmiada are şi o grupă de studenţi!)

Secţiunea articole a primit „multă dragoste” în ultimul an şi a crescut enorm faţă de 2007. Planul pe acest trimestru? Se lucrează în continuare, adică mult şi foarte bine. :)

„hacker-ii infoarena”, cei care dezvoltă software-ul pentru site şi evaluator, trebuie să implementeze două mari facilităţi: concursuri virtuale şi tagging la probleme. În paralel lucrăm şi la infrastructură, mai exact la ajustarea timpilor de execuţie pentru momentul când vom muta evaluatorul pe un calculator mai puternic şi un sistem automat şi distribuit de backup.

Pentru a îndeplini obiectivele de development vom organiza cel puţin un coding camp, adică un week-end întreg în care ne întâlnim toţi într-un loc să „codăm”. Apropos de coding camp, hai şi tu! E o ocazie perfectă să înveţi programare web, Linux şi „best practices” pe care le vei întâlni mai târziu la cele mai bune companii de software.

Un alt proiect important la care lucrăm este community ladder, un sistem prin care „oferim credit, responsabilitate şi autoritate persoanelor ce se implică in dezvoltarea proiectului şi a comunităţii infoarena”. Nu ne-am propus să îl şi implementăm în acest trimestru, însă vom dezbate conceptul şi vom face un plan pentru trimestrul următor.

Vom mai dezvolta şi un modul de statici în timp real despre comunitatea infoarena: câţi utilizatori / contribuitori activi sunt pe infoarena, câţi activează pe forum, câţi participă la concursuri, editează pagini wiki, trimit soluţii la probleme din arhivă, etc. Toate aceste statistici ne vor ajuta să măsurăm impactul schimbărilor pe care le vom face în trimestrele următoare.

O altă problemă de care ne ocupăm, chiar una spinoasă, este strângerea fondurilor pentru Asociaţia infoarena. Principala cheltuială a noastră o reprezintă organizarea anuală a finalei Algoritmiada, eveniment la care sunt invitate 60 de persoane pentru care asigurăm cazare, masă şi premii. Alte cheltuieli ţin de organizarea de coding-camp-uri şi a şedinţelor.

Vom insista mai mult pe direcţionările de 2% din impozitul pe venit datorat la stat deoarece au funcţionat bine anul trecut şi vom experimenta cu donaţii PayPal. Marea majoritate a fondurilor infoarena vin însă din sponsorizări acordate de către companii private. Trimestrul acesta căutăm sponsori pentru finala Algoritmiada şi probabil vom întâmpina dificultăţi mai mari decât în anii trecuţi din cauza contextului economic.

~ ~ ~

Cam aşa aş rezuma eu obiectivele acestui trimestru. Citiţi OKR-urile pentru alte detalii şi nu vă lăsaţi induşi în eroare că sunt menţionate în ele doar câteva persoane - aceia sunt doar „responsabilii”. Pentru obiectivele infoarena lucrează o echipă formidabilă alături de câteva zeci de voluntari din comunitatea infoarena.

Tu ce părere ai despre obiectivele infoarena pe acest trimestru? Crezi că sunt prea modeste, crezi că sunt prea ambiţioase? Ai o idee bună pe care ar trebui să o punem în practică? Vrem să o auzim! Cea mai bună idee va fi premiată cu un tricou infoarena! ;)

 Comentarii (14)

Categorii: infoarena
Vezi pagina: 12345... 171819202122 2324252627... 3738394041 (407 rezultate)