Revizia anterioară Revizia următoare
Tutorial de Textile
Introducere
Textile este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, Textile va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unui pagini html folosind Textile.
Paragrafe
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).
Cod Textile | Cod html asociat |
---|---|
Un paragraf Al doilea paragraf | <p>Un paragraf</p> <p>Al doilea paragraf</p> |
Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa hn la inceputul paragrafului, unde n este un numar de la 1 la 6. De exemplu, Textile va interpreta linia h1. Primul header
ca <h1>Primul header</h1>
si rezultatul va fi:
Primul header
Transformatori
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat,
Pentru a scrie inclinat ( italic text ), pur si simplu puneti caracterul underscore (_) la inceputul si la sfarsitul zonei care doriti sa apara scrisa italic. De exemplu, textul @Aici apare un cuvant.==" genereaza "Aici apare un cuvant.". Ingrosarea unui text ( bold text ) se realizeaza la fel ca in cazul textului italic, numai ca de data aceasta se va folosi caracterul * ( asterics ) in loc de _: astfel, textul "==Datele de intrare se citesc din fisierul a.txt.==" va genera "Datele de intrare se citesc din fisierul a.txt.". In continuare este prezentata o lista a caracterelor speciale care modifica un text, impreuna cu semnificatia lor ( ele vor fi folosite exact ca in modelele prezentate mai sus ):
_ : italic ( inclinat ) =>
* : bold ( ingrosat ) =>
- : strikethrough ( taiat ) =>
+ : underline ( subliniat ) => "Acesta
Pentru a scrie formule matematice utilizand puteri, se va folosi ^, de exemplu:
"==a2 + b2 = c2==" va fi interpretat ca "a2 + b2 = c2".
Indicii sunt tratati similar, utilizand caracterul ~ ( tilda ):
"==log 2 x==" va aparea ca "log 2 x".
Liste
Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:#Primul item
#Al doilea item
#Al treilea item De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura aborescenta:
genereaza:
#Un item
##Alt item
#Al doilea item Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor ??? ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
genereaza:
*Un item
**Alt item
*Al doilea item"
Referinte externe
Pentru a crea un link catre un alt site, textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ( " ), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: '==Link catre Google' va fi interpretat ca 'Link catre Google'. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document, prin paranteze patrate intre care se afla textul identificator pentru link sis
Pentru a adauga o imagine, URLul ei va fi inconjurat de !.
De asemenea, o imagine poate fi ea facuta link prin
Tabele
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct: "_." .
va avea urmatorul rezultat:
| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Atributele celulelor
(TODO): Copy from buru.
Pentru reguli generale despre regulile de formatare ale limbajului Textile accesati acest link: http://hobix.com/textile/
ATENTIE! Evitati folosirea codului HTML in cadrul Textile.
Fragmente de cod
== code(c) |
...fragment de cod...
==
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
- code
(c)
pentru C - code(cpp) pentru C++
- code(pas) pentru Object Pascal
- code(java) pentru Java
Iata un exemplu:
#include <stdio.h>
int main(void) {
int a, b;
freopen("adunare.in", "rt", stdin);
freopen("adunare.out", "rt", stdout);
scanf("%d%d", &a, &b);
printf("%d\n", a+b);
return 0;
}