Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2006-11-23 22:06:26.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

Tutorial de Textile

Introducere

Textile este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, Textile va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unui pagini html folosind Textile.

Paragrafe

Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).

Cod TextileCod html asociat
Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
<p>Un paragraf</p>      
   
<p>Al doilea paragraf</p>

Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa "h_n_." la inceputul paragrafului, unde n este un numar de la 1 la 6. De exemplu, folosind "==h1. Header 1==", rezultatul va avea forma:

h1. Header 1

Pentru a transforma un intreg paragraf intr-un citat, scrieti bq. inaintea lui. De exe

Pentru a scrie inclinat ( italic text ), pur si simplu puneti caracterul underscore (_) la inceputul si la sfarsitul zonei care doriti sa apara scrisa italic. De exemplu, textul "==Aici apare un cuvant.==" genereaza "Aici apare un cuvant.". Ingrosarea unui text ( bold text ) se realizeaza la fel ca in cazul textului italic, numai ca de data aceasta se va folosi caracterul * ( asterics ) in loc de _: astfel, textul "==Datele de intrare se citesc din fisierul a.txt.==" va genera "Datele de intrare se citesc din fisierul a.txt.". In continuare este prezentata o lista a caracterelor speciale care modifica un text, impreuna cu semnificatia lor ( ele vor fi folosite exact ca in modelele prezentate mai sus ):
_ : italic ( inclinat ) =>
* : bold ( ingrosat ) =>
- : strikethrough ( taiat ) =>
+ : underline ( subliniat ) => "Acesta

Pentru a scrie formule matematice utilizand puteri, se va folosi ^, de exemplu:
"==a2 + b2 = c2==" va fi interpretat ca "a2 + b2 = c2".
Indicii sunt tratati similar, utilizand caracterul ~ ( tilda ):
"==log 2 x==" va aparea ca "log 2 x".

Liste

Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:
Bad macro "#Primul item #Al doilea item #Al treilea item"
va genera:
#Primul item
#Al doilea item
#Al treilea item De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura aborescenta:
Bad macro "#Un item ##Alt item #Al doilea item"

genereaza:
#Un item
##Alt item
#Al doilea item Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor ??? ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
Bad macro "*Un item **Alt item *Al doilea item"
"
genereaza:
*Un item
**Alt item
*Al doilea item"

Referinte externe

Pentru a crea un link catre un alt site, textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ( " ), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: '==Link catre Google' va fi interpretat ca 'Link catre Google'. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document, prin paranteze patrate intre care se afla textul identificator pentru link sis

Pentru a adauga o imagine, URLul ei va fi inconjurat de !.

De asemenea, o imagine poate fi ea facuta link prin

Tabele

Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
Bad macro "| nume | varsta | judet | | popescu | 24 | bucuresti | | ionescu | 12 | constanta | | petrescu | 50 | galati |"

va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct: "_." .
Bad macro "| _.nume | _.varsta | _.judet | | popescu | 24 | bucuresti | | ionescu | 12 | constanta | | petrescu | 50 | galati |"

va avea urmatorul rezultat:
| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |

Atributele celulelor

(TODO): Copy from buru.

Pentru reguli generale despre regulile de formatare ale limbajului Textile accesati acest link: http://hobix.com/textile/
ATENTIE! Evitati folosirea codului HTML in cadrul Textile.

Fragmente de cod

== code(c) |
...fragment de cod...
==

Urmatoarele limbaje sunt suportate:

  • code(c) pentru C
  • code(cpp) pentru C++
  • code(pas) pentru Object Pascal
  • code(java) pentru Java

Iata un exemplu:

#include <stdio.h>

int main(void) {
    int a, b;

    freopen("adunare.in", "rt", stdin);
    freopen("adunare.out", "rt", stdout);

    scanf("%d%d", &a, &b);
    printf("%d\n", a+b);

    return 0;
}