Diferente pentru documentatie/textile intre reviziile #42 si #107

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

h1. Tutorial de Textile
h1.
h2. Introducere
_Textile_ este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, _Textile_ va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unui pagini html folosind _Textile_.
h1. Paragrafe
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod html asociat|
|Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
|@<p>Un paragraf</p>@&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;
@<p>Al doilea paragraf</p>@|
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa {$hn$} la începutul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, _Textile_ va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ şi rezultatul va fi:
h1.
h1. Primul header
Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa "h_n_." la inceputul paragrafului, unde _n_ este un numar de la 1 la 6. De exemplu, folosind "==h1. Header 1==", rezultatul va avea forma:
h2. Modificatori
	h1. Header 1
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fi modificat între modificatorii corespunzători. În tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
Pentru a transforma un intreg paragraf intr-un citat, scrieti bq. inaintea lui. De exe
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@**Un text îngroşat**@|@<b>Un text îngroşat</b>@|**Un text îngroşat**|
|@_Aici apare înclinat_@|@<i>Un text înclinat</i>@|_Aici apare înclinat_|
|@+Merge chiar şi subliniat+@|@<ins>Merge chiar şi subliniat</ins>@|+Merge chiar şi subliniat+|
|@-Text greşit-@|@<del>Text grşsit</del>@|-Text greşit-|
|@Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^@|@Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>@|a^2^ + b^2^ = c^2^|
|@Chiar şi logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N@|log ~2~ N|
Pentru a scrie inclinat ( italic text ), pur si simplu puneti caracterul underscore (_) la inceputul si la sfarsitul zonei care doriti sa apara scrisa italic. De exemplu, textul "==Aici apare un _cuvant_.==" genereaza "Aici apare un _cuvant_.". Ingrosarea unui text ( bold text ) se realizeaza la fel ca in cazul textului italic, numai ca de data aceasta se va folosi caracterul * ( asterics ) in loc de _: astfel, textul "==Datele de intrare se citesc din fisierul *a.txt*.==" va genera "Datele de intrare se citesc din fisierul *a.txt*.". In continuare este prezentata o lista a caracterelor speciale care modifica un text, impreuna cu semnificatia lor ( ele vor fi folosite exact ca in modelele prezentate mai sus ):
_ : italic ( inclinat ) =>
* : bold ( ingrosat ) =>
- : strikethrough ( taiat ) =>
+ : underline ( subliniat ) => "Acesta
Pentru a scrie formule matematice utilizand puteri, se va folosi ^, de exemplu:
"==a^2^ + b^2^ = c^2^==" va fi interpretat ca "a^2^ + b^2^ = c^2^".
Indicii sunt tratati similar, utilizand caracterul ~ ( tilda ):
"==log ~2~ x==" va aparea ca "log ~2~ x".
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele ${$ şi $}$ puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, @{**Text forţat**}@ are ca rezultat {**Text forţat**}.
Printre aceste caractere speciale există şi @, care opreşte formatările speciale într-o secvenţă. Exemplu: &#64;&#42;capşună&#42;&#64; are ca rezultat &#42;capşună&#42;. Daca asta nu funcţionează în pasajul tău poţi să foloseşti direct 'entităti HTML':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references. Poţi să scrii &amp;#42;elefanţi&amp;#42; pentru a obtine &#42;elefanţi&#42;.
h1. Liste
h2. Liste
Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:
==#Primul item
#Al doilea item
#Al treilea item== va genera:
#Primul item
#Al doilea item
#Al treilea item
Pentru a crea o lista numerică cu Textile, este suficient să inserăm $#$ înainte de fiecare paragraf:
De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura aborescenta:
==#Un item
##Alt item
#Al doilea item==
genereaza:
#Un item
##Alt item
#Al doilea item
@# Primul item@
@# Al doilea item@
@# Al treile item@
Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor ??? ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
==*Un item
**Alt item
*Al doilea item=="
genereaza:
*Un item
**Alt item
*Al doilea item"
va genera:
h1. Referinte externe
# Primul item
# Al doilea item
# Al treilea item
Pentru a crea un link catre un alt site, textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ( " ), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: '==Link catre "Google":www.google.ro==' va fi interpretat ca 'Link catre "Google":www.google.ro'. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document, prin paranteze patrate intre care se afla textul identificator pentru link sis
De asemenea este posibil ca listele  fie îmbrăcate, incrementând numarul de caractere $#$. Listele vor avea o structura arborescentă:
Pentru a adauga o imagine, URLul ei va fi inconjurat de !.
@# Un item@
@## Alt item@
@### Alt item@
@# Al doilea item@
De asemenea, o imagine poate fi ea facuta link prin
va genera :
h1. Tabele
# Un item
## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
 
Dacă în locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), în loc de $#$ se va folosi $*$. Regula pentru liste îmbrăcate rămâne valabilă şi aici:
 
@* Capitolul 1@
@** Capitolul 1.1@
@*** Capitolul 1.1.1@
@* Capitolul 2@
 
produce următorul efect :
 
* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
 
h2. Referinţe externe
 
Pentru a crea o referinţă către un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat între ghilimele duble ($"$), urmat imediat de caracterul $:$ si de URL-ul dorit: @Link către "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca "Link către "infoarena":http://infoarena.ro". Dacă un link este folosit de mai multe ori în acelaşi document sau dacă se doreşte o mai bună organizare a textului, este posibil ca URL-ul să fie specificat oriunde în document: între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmează adresa propriu-zisă. În momentul în care dorim să inserăm în document acel link este suficient în loc de adresa completă să introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei :
 
@Link către "infoarena":arena@
@Al doilea link către "infoarena":arena@
 
@[arena]http://infoarena.ro@
 
are rezultatul:
 
Link către "infoarena":arena
Al doilea link către "infoarena":arena
 
[arena]http://infoarena.ro
 
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar în prealabil să o salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient să apasaţi butonul $Ataşează$ din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţi şi să selectati imaginea pe care doriţi să o transferaţi pe server. După aceea, pentru a introduce imaginea în pagină va trebui să introduceţi URL-ul ei între semnul exclamării ($!$).
 
Dacă am încărcat deja imaginea logo.jpg in pagină curentă,
@!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul :
 
!documentatie/textile?logo.jpg!
 
h2. Tabele
 
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul $|$.
 
@| nume | vârstă | judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
==| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |==
va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct: "_." .
==| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |==
 
| nume | vârstă | judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
 
Celulele care doresc să fie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un _underscore_, urmat imediat de un punct.
 
@|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
 
va avea urmatorul rezultat:
| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Atributele celulelor
|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
 
h1. Cod <tex>\LaTeX</tex>
 
Atunci când dorim să introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
$&lt;tex> cod LaTeX </tex&gt;$
 
De exemplu pentru codul:
(TODO): Copy from buru.
$&lt;tex>$ @d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}@ $</tex&gt;$
Pentru reguli generale despre regulile de formatare ale limbajului Textile accesati acest link: "http://hobix.com/textile/":http://hobix.com/textile/
*ATENTIE!* Evitati folosirea codului HTML in cadrul Textile.
se obţine următoarea imagine:
h3. Fragmente de cod
<tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}</tex>
@== code(c) |@
h2. Fragmente de cod
 
Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa:
 
@== code(limbaj) |@
@...fragment de cod...@
{@==@}
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
Următoarele limbaje sunt suportate:
* $code{@(c)@}$ pentru C
* $code(cpp)$ pentru C++
* $code(pas)$ pentru Object Pascal
* $code(java)$ pentru Java
* $code({@c@})$ pentru $C$
* $code(cpp)$ pentru $C++$
* $code(pas)$ pentru $Free Pascal$
* $code(java)$ pentru $Java$
Iata un exemplu:
Iată un exemplu:
== code(c) |
#include <stdio.h>
# include <stdio.h>
int main(void) {
    int a, b;
int a, b ;
    freopen("adunare.in", "rt", stdin);
    freopen("adunare.out", "rt", stdout);
int main ( void ) {
    fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ;
    fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ;
 
    return 0 ;
}
==
    scanf("%d%d", &a, &b);
    printf("%d\n", a+b);
== code(cpp) |
# include <fstream>
    return 0;
int a, b ;
 
int main ( void ) {
    std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ;
    std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ;
 
    f >> a >> b ;
    g << a + b ;
}
==
==
 
== code(pas) |
program adunare ;
 
var a, b : longint ;
 
    begin
        freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ;
        freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ;
        readln ( a, b ) ;
        writeln ( a + b ) ;
        close ( input ) ; close ( output ) ;
    end.
==
 
h2. Aplicarea stilurilor $CSS$
 
Este posibil să ataşăm cod $CSS$ elementelor in felul urmator:
 
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@text %{color:red}bau!% text@|@text <span style="color:red">bau!</span> text@|text %{color:red;}bau!% text|

Diferente intre securitate:

public
protected

Topicul de forum nu a fost schimbat.