Diferente pentru blog/suma-in-triunghi-rezolvare intre reviziile #11 si #68

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

Putina teorie:
*Rezolvarea pe scurt:*
Functia <tex>2 dist(M, A) + dist(M, B) + dist(M, C)</tex> e o functie convexa. Functiile convexe isi ating maximul pe marginea domeniului de definitie. Astfel e de ajuns sa evaluam functia in punctele A, B si C si gasim ca maximul este 13 si e realizat in punctul C.
Functiile convexe sunt functiile pentru care graficul lor se afla sub orice segment de dreapta ce uneste doua puncte ale graficului. Mai formal, avem ca daca f:X->R unde x e un domeniu convex (interval etc.) atunci pentru oricare doua puncte x1 si x2 din X si orice t din intervalul [0, 1] avem ca f(tx1 + (1-t)x2) <= tf(x1) + (1-t)f(x2).
*Functii convexe:*
Problema este pretext pentru a discuta notiunea de 'functie convexa':http://en.wikipedia.org/wiki/Convex_function. O astfel de functie are proprietatea ca pentru oricare doua puncte de pe graficul ei, graficul se afla sub segmentul determinat de cele puncte. Mai formal, daca <tex>f:X->R</tex> unde <tex>X</tex> e un domeniu convex (interval etc.) atunci pentru oricare doua puncte <tex>x1</tex> si <tex>x2</tex> din <tex>X</tex> si orice <tex>t</tex> din intervalul <tex>[0, 1]</tex> avem ca <tex>f(tx_{1} + (1-t)x_{2}) \le tf(x_{1}) + (1-t)f(x_{2})</tex>. <tex>X</tex> poate fi orice spatiu vectorial, R, interval in o dimensiune, poligon convex in doua si asa mai departe.
E simplu de demonstrat ca suma a doua functii convexe e tot o functie convexa. Functiile strict convexe au proprietatile interesante ca ele au doar un minim local care este si global si ca maximul pentru o functie convexa e realizat pe marginea domeniului de definitie.
O proprietate importanta a functiilor convexe este ca au doar un minim local care este si global. Astfel problema *minimizarii valorii unei functii multi dimensionale* este mai simplu de rezolvat pentru functii convexe. Ea apare frecvent in *machine learning*. Functiile generale nu sunt usor de minimizat. Nu au o forma care poate fi rezolvata matematic sau sunt neregulate si au multe optime locale. Pentru a putea obtine solutii bune, de multe ori functiile generale sunt aproximate de functii convexe pentru care exista algoritmi eficienti de minimizare, cum ar fi 'cautare ternara':http://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_search pentru cazul unidimensional sau 'gradient descent':http://en.wikipedia.org/wiki/Gradient_descent pentru cazul general.
In cazul problemei noastre, functia distanta e o functie strict convexa si o combinatia din problema 2dist(M, A) + dist(M, B) + dist(M, C) este si ea o functie convexa. Si cum maximul pentru functii de genul asta e realizat in capete, ne e deajuns sa ne uitam la valoarea functiei in punctele A, B si C. Astfel vedem ca C e punctul cautat.
*Rezolvarea mai detaliata:*
Functia distanta euclidiana fata de un punct fix e o functie convexa.
_demonstratie:_
Vedem usor daca facem un grafic care este un con sau putem incerca sa ne uitam la derivate.
Am vrut sa vad cum se comporta functia si am facut un grafic folosind octave.
Suma a doua functii convexe este tot o functie convexa.
_demonstratie:_
<tex>f_{1}(tx_{1} + (1-t)x_{2}) \le tf_{1}(x_{1}) + (1-t)f_{1}(x_{2})</tex>
<tex>f_{2}(tx_{1} + (1-t)x_{2}) \le tf_{2}(x_{1}) + (1-t)f_{2}(x_{2})</tex>
=>
<tex>f_{1}(tx_{1} + (1-t)x_{2}) + f_{2}(tx_{1} + (1-t)x_{2}) \le t(f_{1}(x_{1}) + f_{2}(x_{1})) +</tex>
<tex>(1-t)(f_{1}(x_{2}) + f_{2}(x_{2}))</tex>
!{margin: 1px; margin-right: 0; border: 1px solid gray;}<blog/suma-in-triunghi-rezolvare?graph.gif!
Daca A, B si C au coordonatele (0, 0), (3, 0), (0, 4) se observa usor ca punctul C minimizeaza functia noastra.
Astfel <tex>2dist(M, A) + dist(M, B) + dist(M, C)</tex> e si ea o functie convexa.
Aveti aici si codul cu care am generat graficul.
!{margin: 1px; margin-right: 10px; border: 1px solid gray;}<blog/suma-in-triunghi-rezolvare?graph.gif!
Maximul pentru o functie convexa e realizat pe marginea domeniului de definitie.
_demonstratie:_
Din definitie, graficul intre <tex>x1</tex> si <tex>x2</tex> se afla sub segmentul determinat de <tex>(x1, f(x1))</tex> si <tex>(x_{2}, f(x_{2}))</tex> astfel pentru <tex>x_{1}</tex> si <tex>x_{2}</tex> pe contur unul dintre cele doua puncte va fi mai sus decat toate restul din grafic.
Acum am demonstrat toti pasii din prima propozitie a articolului.
 
In graficul alaturat puteti vedea cum se comporta functia. Punctele A, B si C au coordonatele (0, 0), (3, 0) respectiv (0, 4), iar culoarea graficului reprezinta suma ceruta in problema.
 
Aveti aici codul in 'Octave':http://www.gnu.org/software/octave/ cu care e generat.
== code(c) |
dist = @(x, y, x1, y1) sqrt((x - x1).^2 + (y - y1).^2)
sumt = @(x, y) 2 * dist(x, y, 0, 0) + dist(x, y, 3, 0) + dist(x, y, 0, 4)
x=linspace(0, 3, 50)
y=linspace(0, 4, 50)
[xx,yy]=meshgrid(x,y)
contourf(xx,yy,sumt(xx,yy))
x = linspace(0, 3, 50)
y = linspace(0, 4, 50)
[xx, yy] = meshgrid(x, y)
contourf(xx, yy, sumt(xx, yy))
==
Cerinta de gasire a maximului e putin fortata pentru a face problema posibil de rezolvat in cap. Pentru ca in general la functii convexe cautam minimul. Putem avea maxime locale in orice colt al frontierei, deci pentru o frontiera cu multe colturi nu avem algoritmi eficienti.
In machine learning apare frecvent problema de minimizare a valorii unei functii. Cele mai multe functii nu sunt usor de minimizat. Nu au o forma care poate fi rezolvata matematic sau sunt neregulate si au multe optime locale. Pentru a putea obtine solutii bune, de multe ori functiile astea sunt aproximate sau marginite de functii convexe pentru care exista algoritmi buni de minimizare, cel mai simplu ar fi gradient descent.
Functiile convexe sunt folositoare in multi algoritmi folositi in machine learning. De multe ori e nevoie sa se obtina un punct ce minimizeaza cate o functie. D
 
 
'Adapost2':problema/adapost2 se poate rezolva folosind idei din acest post.
Sper ca v-am deschis apetitul pentru functii convexe :).

Diferente intre securitate:

private
protected

Diferente intre topic forum:

 
6744