Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2011-09-11 22:17:49.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

Monopol

Cosmin
Cosmin Negruseri
12 septembrie 2011

Acum vreo 12 ani au aparut liceele internationale turcesti. Pe vremea aia imi placeau foarte mult pentru ca in sfarsit aratau un model puternic de pregatit pentru olimpiade. Ce se poate intampla daca ai ceva bani sa investesti in asta. Destul de repede rezultatele au inceput sa apara. Eu speram ca de-a lungul timpului acest tip de licee va aparea in toate centrele din tara. Din pacate modelul asta nu e unul economic eficient si rezista doar in Bucuresti pe langa alta scoala/gradinita.

S-a ajuns astfel la un monopol al olimpicilor pe informatica. Cand apare un concurent bun in alt colt al tarii, el o sa aiba de castigat mult daca se muta la in liceul din Bucuresti. Invatatul se face mai usor in grupuri de oameni pasionati, dar existenta ichb-ului strica dinamica asta, extragand oamenii cei mai buni din grupul lor local si ducandu-i la centru. Concurentul ajungand la centru trebuie sa intre rapid in ritmul celor mai buni/antrenati din generatia lui din toata tara, apoi primeste teme multe optimizate exact pentru ziua concursului de la antrenori, si nu mai are vreme sa studieze chestii pe cont propriu sau sa fie o placere pentru el informatica. Pentru oamenii motivati intrinsec apare aceasta presiune mare extrinseca.

Monopolurile au efect negativ in economie. Ele isi reduc costurile si nu mai inoveaza pentru a extrage valoare cat mai multa si pe langa asta nu lasa alti concurenti sa intre pe piata. Mi se pare oarecum similar ca la liceul turcesc s-a gasit formula de a produce olimpici nationali, dar pare ca la nivel international nu devine lotul romanesc mai puternic.

Croatii(4.5 milioane) au rezultate comparative sau mai bune. Slovacii(5.5) la fel.
La ACM ICPC ii bateam pe ucrainieni(46 milioane) constant in urma cu vreo 15 ani. De vreo 8-10 ani incoace, domina regionala sud est europeana clar si nu pare ca vom prinde in curand o echipa ce sa mearga la finala. La liceu inca le mai facem fata, sunt curios pentru cat timp.

Faptul ca ICHB investeste in educatie mult, ca face mai usoara si eficienta transmiterea de informatie intre fosti olimpici si urmatoarea generatie de olimpici, ca formeaza niste caractere este ceva ce admir foarte mult. Cred ca orice profesor e gelos pe succesul lor si mie mi-ar face placere mare ca acest succes sa fie replicat in cat mai multe colturi ale tarii. Pe termen scurt/mediu nu se pare ca se va intampla asta.

Sa va spun doua reguli ce mi se pareau absurde:
* La etapa finala a concursului ACM ICPC are voie sa participe doar o echipa de la o universitate.
* In China un elev poate lua aur la Olimpiada Internationala exact o data. Astfel fiind multi buni, foarte rar gasesti un chinez sa fi mers de mai multe ori. Daca nu iau aur si-au dezonorat si au luat locul altuia care probabil lua :).

Acum inteleg regulile mai bine.

As propune o regula la nivelul olimpiadei noastre nationale:
Un liceu poate trimite cel mult 4 elevi la olimpiada nationala.

Astfel cred ca nu schimbi oamenii ce vor merge la IOI dar faci experienta olimpiadei nationale mai accesibila unui set de oameni mai divers.

Poate gresesc, si exista un trend general. Poate o parte e schimbarile din sistemul de educatie, schimbarea de generatie intre profesorii ce au facut scoala inainte de revolutie si dupa, poate e aparitia internetului care ajuta celelalte tari ce erau in urma si acum pot sa o ia in fata sau poate schimbarea sistemului de valori, de la cele comuniste unde conta sa faci bine la scoala la cele curente unde modelele de succes impinse in fata de presa si televiziune sunt cele gen Becali.

Poate lotul romanesc nu e mai slab pt ca Bogdan si Cosmin sunt crescuti in ICHB si sunt printre cei mai tari olimpici ce i-a dat Romania la informatica in ultimii 20 de ani. Dar cand lotul era tare un copil exceptional de clasa a 9-a nu putea sa bata usor veteranii de a 12-a.

Voi ce parere aveti?

Categorii: