Revizia anterioară Revizia următoare
epilog-bogdan-patrut
Stimati colegi,
Acum 10 ani am publicat un manual de Programarea calculatoarelor electronice (la Teora, dupa programa de atunci de clasa a X-a). Am scris atunci un epilog la acel manual, pe care editorii nu l-au inclus. Probabil considerau ca e nepotrivit. Le-am inteles decizia.
Editura InfoData din Cluj doreste sa republice acest manual al meu. Cartea se va numi "Tehnici de programare si structuri dinamice de date". Doresc (in numele meu personal, ca si al colaboratorului meu, editorul) sa va cer sfatul in privinta daca ar fi bine sau nu ca acest epilog sa fie inclus in carte.
Multumesc!
Bogdan Patrut
Epilog
Ne punem întrebarea, la finalul acestei cărţi: este utilă o asemenea carte? Şi dacă da (sau dacă nu), ne întrebăm şi de ce.
Cartea pe care o aveţi în mâini este un manual de Programarea calculatoarelor. Un manual se adresează unui grup oarecum restrâns de cititori, prin însăşi denumirea sa de manual. Aici, manualul se adresează elevilor de liceu (clasa a X-a) şi profesorilor săi, care studiază la clasele de informatică. Astfel de clase există (şi existau) în liceele de informatică, dar există şi în acele licee teoretice sau chiar industriale, economice şi au apărut mai ales după Revoluţie, din dorinţa conducerilor liceelor de a atrage elevi buni în clasa a IX-a.
Cât de pregătiţi au fost aceşti elevi pentru viitorul lor dialog cu calculatorul e greu de stabilit. Cât de bine pregătiţi pentru profesia pe care o vor urma la finele liceului, dacă ea va fi in domeniul informaticii sau va avea în vreun fel sau altul tangenţă cu informatica şi calculatorul, vom vedea peste câţiva ani.
Din experienţa ultimilor ani de învăţământ preuniversitar informatic se pot trage mai multe concluzii.
În primul rând, se observă că foarte mulţi elevi doresc să urmeze profilul informatică, chiar dacă unii dintre ei nu au văzut sau nu au folosit vreodată un calculator.
Sunt mulţi alţii care au avut posibilitatea de a folosi un calculator personal, fie la ei acasă, fie la serviciul unuia dintre părinţi, fie chiar în şcoala generală sau pe la vreun cerc de copii. Dar câţi dintre aceştia au trecut de stadiul de a vedea în calculator o simplă jucărie, poate cea mai scumpă jucărie? Puţini. Dintre aceştia, şi mai puţini au încercat să utilizeze calculatorul, în sensul de a opera cu diferite programe utilitare, cu Windows, cu programe de grafică sau editoare de texte.
Aceştia din urmă ne bucură, deoarece ei sosesc în clasa a IX-a cu un bagaj de cunoştinţe şi o experienţă în folosirea calculatoarelor. Deşi au fost acumulate dezorganizat, haotic (ceea ce presupune existenţa unor mari lacune în cultura lor informatică), cunoştinţele pe care le au micii viitori informaticieni din clasele a IX-a le sunt de mare folos. Dar diferenţa între aceştia şi cei ce nu au folosit până atunci un calculator devine repede nesemnificativă, chiar pe parcursul primului trimestru de liceu. Evident, a lucra cu un calculator nu e mare filosofie, iar copiii, care nu au atâta teamă, atâta neîncredere, ca adulţii, ci dimpotrivă sunt mult mai inventivi, mai curioşi sau mai încrezători, învaţă repede să facă cine ştie ce minuni cu un calculator electronic.
Mulţi copii vin la profilul informatică, crezând că se vor juca la calculatoare. Pur şi simplu! Alţii visează că vor explora o lume fascinantă nebănuită, ca în serialele ştiinţifico-fantastice, iar alţii cred că vor explora Internetul toată ziua.
Şi şcoala începe. Vine profesorul de informatică şi începe să le vorbească despre constante, variabile, expresii, tipuri de date sau despre instrucţiunea de atribuire. Elevii devin serioşi, crezând că acesta e doar începutul, că urmează ceva fascinant.
Åži, într‑Âadevăr, acela era doar începutul. Se predă instrucÅ£iunea if, apoi entuziasmul elevilor începe să dispară. Când se ajunge la while, deja unii nu mai înÅ£eleg nimic sau nu mai pot Å£ine pasul.
E clar. Ceva se întâmplă. ÃŽn orice caz, elevii îşi dau seama că informatica nu este o joacă. Sau cel puÅ£in programarea. E ceva ca la “mateâ€. E ceva greu. Unii se apucă de carte. AlÅ£ii preferă să aÅŸtepte prima oră de laborator, sau măcar prima oră de Sisteme de calcul, unde parcă e mai simplu. Åži mai util. Da, mai util. Iată cuvântul magic.
Simţul practic este o caracteristică a generaţiei actuale de elevi. Ei nu înţeleg, nu acceptă (în marea lor majoritate) să înveţe ceva care nu le este de folos. Încercarea profesorului de a explica că toate aceste lucruri pe care le predă sunt utile, pentru că ele stau la baza tuturor produselor software realizate de firme americane sau internaţionale, nu duce la nimic. Elevul o ţine tot pe a lui, argumentând cu replici care demonstrează lipsa sa de motivaţie intrinsecă a învăţării.
E greu să demonstrezi unui elev ce poţi face cu toate if-urile sau while-urile pe care i le predai. Elevul te poate întreba: Ştiţi să faceţi un joc, domnule profesor? Dar un Windows sau măcar o parte din el (să zicem programul Notepad)?
E greu să răspunzi la o asemenea provocare, e greu să le răspunzi în general. Ajungi la finele clasei a IX-a şi constaţi că, la Algoritmi şi limbaje de programare, nu mai lucrezi decât cu o treime din clasă. Restul se prefac că înţeleg sau că învaţă, tu te faci că îi asculţi sau că îi notezi.
Urmează clasa a X-a, unde la Programarea calculatoarelor continui cu materia de anul trecut, iar aici îi înveÅ£i ÅŸi mai mult să analizeze, să gândească o problemă. Pe cine? Pe doar cei o treime din clasă, care stăpânesc sintaxa ÅŸi semantica limbajului Pascal, care ÅŸtiu să ordoneze un vector sau să determine cel mai mic element dintrÂ‑o matrice.
CeilalÅ£i încearcă să înveÅ£e pe de rost problema damelor sau sortarea prin interclasare, iar asta nu pentru că nu au înÅ£eles algoritmul, ci pentru că nu ÅŸtiu săÂ‑l transpună în program. (ÃŽn treacăt fie spus, niciodată nu am înÅ£eles de ce consideră ei atât de greu formalismul unui limbaj pentru implementarea unui algoritm.).
Din cei cu care ai rămas să lucrezi, majoritatea încep să scrie programe de grafică. Nimic rău în asta, unii ajung la performanţe deosebite, realizează jocuri, sunt premiaţi pe la diferite concursuri naţionale sau interjudeţene, dar se limitează doar la atât.
Mai rămân câţiva. Aceştia, foarte puţin la număr, sunt olimpicii. Pentru ei, materia de Programarea calculatoarelor este o pasiune. Însă, ei înţeleg repede ce le predai, prin urmare va fi nevoie să te abonezi la gazetă sau să cauţi cărţi cu probleme grele. Sau să inventezi tu. Ei îţi aduc satisfacţia că nu predai chiar la pereţi.
Aceştia sunt elevii care gândesc. Pentru ca ei să fie stimulaţi să-şi folosească gândirea trebuie ca mulţumirea şi satisfacţiile lor să nu fie doar acelea ale câştigării unui premiu la olimpiadă, o excursie sau intrarea fără concurs la o facultate sau alta.
Pragmatismul lor cere altceva: cere o slujbă în care să‑şi folosească cu succes cunoştinţele şi mai ales capul. Deocamdată aşa ceva nu există în România. De aceea pleacă. Ştiţi unde...
Ce fac ceilalÅ£i. CeilalÅ£i termină liceul. MulÅ£i dintre ei au prins din zbor unele chestii care li se cer la locul de muncă, acolo unde “cei de la firmă†zic că “am mai văzut eu dintr‑ăştia de la informatică, care nu ÅŸtiu nimicâ€. Acolo Å£i se cere să ÅŸtii. Ce? Să lucrezi cu nu ÅŸtiu ce variantă de nu ÅŸtiu ce program, care au ăia nevoie acolo. Sau să faci service, să desfaci ÅŸi să asamblezi calculatoare.
Chiar dacă înţeleg sau nu programarea, elevii care termină informatica sunt o elită.
Unii au nevoie de cunoştinţe pentru slujbele lor viitoare. Alţii au nevoie de slujbe pentru cunoştinţele lor.
Să se audă acolo unde trebuie!
Bogdan Pătruţ
P.S. Am discutat despre lipsa de motivaţie a elevului de a învăţa programarea. Nu am discutat, însă, despre motivaţia profesorului de a o preda. Am fi răspus astfel la întrebarea: de ce pleacă tot mai mulţi tineri informaticieni din învăţământ?