Atenţie! Aceasta este o versiune veche a paginii, scrisă la 2010-09-16 19:00:04.
Revizia anterioară   Revizia următoare  

Tutorial de Textile

Introducere

Textile este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, Textile va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unei pagini html folosind Textile.

Paragrafe

Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).

Cod TextileCod HTML asociat
Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
<p>Un paragraf</p>      
   
<p>Al doilea paragraf</p>

Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa hn la inceputul paragrafului, unde n este un numar de la 1 la 6. De exemplu, Textile va interpreta linia h1. Primul header ca <h1>Primul header</h1> si rezultatul va fi:

Primul header

Modificatori

Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:

Cod TextileCod HTML asociatRezultat
**Un text ingrosat**<b>Un text ingrosat</b>Un text ingrosat
_Aici apare inclinat_<i>Un text inclinat</i>Aici apare inclinat
+Merge chiar si subliniat+<ins>Merge chiar si subliniat</ins>Merge chiar si subliniat
-Text gresit-<del>Text gresit</del>Text gresit
Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>a2 + b2 = c2
Chiar si logaritmi: log ~2~ NChiar si logaritmi: log<sub>2</sub> Nlog 2 N

In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, {**Text fortat**} are ca rezultat Text fortat.

Printre aceste caractere speciale exista si @, care opreste formatarile speciale intr-o secvente. Exemplu: @*capsuna*@ are ca rezultat *capsuna*. Daca asta nu functioneaza in pasajul tai poti sa folosesti direct entitati html. Poti sa scrii *elefanti* pentru a obtine *elefanti*.

Liste

Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:

# Primul item
# Al doilea item
# Al treilea item

va genera:

  1. Primul item
  2. Al doilea item
  3. Al treilea item

De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura arborescenta:

# Un item
## Alt item
# Al doilea item

va avea ca rezultat:

  1. Un item
    1. Alt item
  2. Al doilea item

Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor cu bulete ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:

* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
* Capitolul 2

produce urmatorul efect:

  • Capitolul 1
    • Capitolul 1.1
  • Capitolul 2

Referinte externe

Pentru a crea o referinta catre un alt site ( un link ), textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ("), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: Link catre "infoarena":http://infoarena.ro va fi interpretat ca "Link catre infoarena". Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document: intre paranteze patrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeaza adresa propriu-zisa. In momentul in care dorim sa inseram in document acel link este suficient in loc de adresa completa sa introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:

Link catre "infoarena":arena
Al doilea link catre "infoarena":arena

http://infoarena.ro

are rezultatul:

Link catre infoarena
Al doilea link catre infoarena

Pentru a posta o imagine pe site, este necesar in prealabil sa o salvati pe server. Pentru aceasta este suficient sa apasati butonul "Ataseaza" din coltul dreapta-sus al paginii pe care o editati si sa selectati imaginea pe care doriti sa o transferati pe server. Dupa aceea, pentru a introduce imaginea in pagina va trebui sa introduceti URLul ei intre semnul exclamarii (!).

Daca am incarcat deja imaginea logo.jpg in pagina curenta,
!documentatie/textile?logo.jpg! va avea rezultatul:

Tabele

Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.

| nume | varsta | judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |

va genera tabelul de mai jos:

numevarstajudet
Popescu24Bucuresti
Ionescu12Constanta

Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.

|_. nume |_. varsta |_. judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
| Ionescu | 12 | Constanta |

va avea urmatorul rezultat:

numevarstajudet
Popescu24Bucuresti
Ionescu12Constanta

Cod \LaTeX

Atunci cand dorim sa introducem cod LaTeX putem folosi sintaxa:
<tex> cod LaTeX </tex>

De exemplu pentru codul:

<tex> d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} + 1 } </tex>

se obtine urmatoarea imagine:

 d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} + 1 }

Fragmente de cod

Atunci cand dorim sa inseram un fragment de cod in pagina curenta, putem sa folosim sintaxa:

== code(c) |
...fragment de cod...
==

Urmatoarele limbaje sunt suportate:

  • code(c) pentru C
  • code(cpp) pentru C++
  • code(pas) pentru Object Pascal
  • code(java) pentru Java

Iata un exemplu:

# include <cstdio>

int main ( void ) {
    int a, b;

    freopen ( "adunare.in", "r", stdin ) ;
    freopen ( "adunare.out", "w", stdout ) ;

    scanf ( "%d %d", &a, &b ) ;
    printf ( "%d\n", a + b ) ;

    return 0 ;
}

Aplicarea stilurilor CSS

Este posibil sa atasam cod CSS elementelor in felul urmator:

Cod TextileCod HTML asociatRezultat
text %{color:red}bau!% texttext <span style="color:red">bau!</span> texttext bau! text