Diferente pentru documentatie/textile intre reviziile #65 si #107

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

h1. Tutorial de Textile
h1.
h1. Introducere
_Textile_ este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, _Textile_ va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unei pagini html folosind _Textile_.
h1. Paragrafe
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|
|Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
|@<p>Un paragraf</p>@&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;
@<p>Al doilea paragraf</p>@|
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa {$hn$} la începutul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, _Textile_ va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ şi rezultatul va fi:
h1. Primul header
Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa {$hn$} la inceputul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, Textile va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ si rezultatul va fi:
h2. Modificatori
h1. Primul header
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fi modificat între modificatorii corespunzători. În tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
h1. Modificatori
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@**Un text îngroşat**@|@<b>Un text îngroşat</b>@|**Un text îngroşat**|
|@_Aici apare înclinat_@|@<i>Un text înclinat</i>@|_Aici apare înclinat_|
|@+Merge chiar şi subliniat+@|@<ins>Merge chiar şi subliniat</ins>@|+Merge chiar şi subliniat+|
|@-Text greşit-@|@<del>Text grşsit</del>@|-Text greşit-|
|@Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^@|@Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>@|a^2^ + b^2^ = c^2^|
|@Chiar şi logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N@|log ~2~ N|
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|
|@**Un text ingrosat**@|@<b>Un text ingrosat</b>@|
|@_Aici apare inclinat_@|@<i>Un text inclinat</i>@|
|@+Merge chiar si subliniat+@|@<ins>Merge chiar si subliniat</ins>@|
|@-Text gresit-@|@<del>Text gresit</del>@|
|@Pitagora: a ^2^ + b ^2^ = c ^2^@|@Pitagora: a <sup>2</sup> + b <sup>2</sup> = c <sup>2</sup>@|
|@Chiar si logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar si logaritmi: log <sub>2</sub> N@|
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele ${$ şi $}$ puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, @{**Text forţat**}@ are ca rezultat {**Text forţat**}.
In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, @{**Text fortat**}@ are ca rezultat {**Text fortat**}.
Printre aceste caractere speciale există şi @, care opreşte formatările speciale într-o secvenţă. Exemplu: &#64;&#42;caună&#42;&#64; are ca rezultat &#42;capşună&#42;. Daca asta nu funcţionează în pasajul tău poţi foloseşti direct 'entităti HTML':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references. Poţi  scrii &amp;#42;elefanţi&amp;#42; pentru a obtine &#42;elefanţi&#42;.
h1. Liste
h2. Liste
Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:
Pentru a crea o lista numerică cu Textile, este suficient să inserăm $#$ înainte de fiecare paragraf:
@# Primul item@
@# Al doilea item@
@# Al treilea item@
@# Al treile item@
va genera:
# Al doilea item
# Al treilea item
De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura arborescenta:
De asemenea este posibil ca listele să fie îmbrăcate, incrementând numarul de caractere $#$. Listele vor avea o structura arborescentă:
@# Un item@
@## Alt item@
@### Alt item@
@# Al doilea item@
va avea ca rezultat:
va genera :
# Un item
## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
Dacă în locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), în loc de $#$ se va folosi $*$. Regula pentru liste îmbrăcate rămâne valabilă şi aici:
@* Capitolul 1@
@** Capitolul 1.1@
@*** Capitolul 1.1.1@
@* Capitolul 2@
produce urmatorul efect:
produce următorul efect :
* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
h1. Referinte externe
h2. Referinţe externe
Pentru a crea o referinta catre un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ("), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: @Link catre "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca Link catre "infoarena":http://infoarena.ro. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document: intre paranteze patrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmeaza adresa propriu-zisa. In momentul in care dorim sa inseram in document acel link este suficient in loc de adresa completa sa introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei:
Pentru a crea o referinţă către un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat între ghilimele duble ($"$), urmat imediat de caracterul $:$ si de URL-ul dorit: @Link către "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca "Link către "infoarena":http://infoarena.ro". Dacă un link este folosit de mai multe ori în acelaşi document sau dacă se doreşte o mai bună organizare a textului, este posibil ca URL-ul să fie specificat oriunde în document: între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmează adresa propriu-zisă. În momentul în care dorim să inserăm în document acel link este suficient în loc de adresa completă să introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei :
@Link catre "infoarena":arena@
@Al doilea link catre "infoarena":arena@
@Link către "infoarena":arena@
@Al doilea link către "infoarena":arena@
@[arena]http://infoarena.ro@
are rezultatul:
Link catre "infoarena":arena
Al doilea link catre "infoarena":arena
Link către "infoarena":arena
Al doilea link către "infoarena":arena
[arena]http://infoarena.ro
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar in prealabil sa o salvati pe server. Pentru aceasta este suficient sa apasati butonul "Ataseaza" din coltul dreapta-sus al paginii pe care o editati si sa selectati imaginea pe care doriti sa o transferati pe server. Dupa aceea, pentru a introduce imaginea in pagina va trebui sa introduceti URLul ei intre semnul exclamarii (!).
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar în prealabil să o salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient să apasaţi butonul $Ataşează$ din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţi şi să selectati imaginea pe care doriţi să o transferaţi pe server. După aceea, pentru a introduce imaginea în pagină va trebui să introduceţi URL-ul ei între semnul exclamării ($!$).
Daca am incarcat deja imaginea logo.jpg in pagina curenta,
@!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul:
Dacă am încărcat deja imaginea logo.jpg in pagină curentă,
@!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul :
!documentatie/textile?logo.jpg!
h1. Tabele
h2. Tabele
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul $|$.
@| nume | varsta | judet |@
@| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@| nume | vârstă | judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta | judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
| nume | vârstă | judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct.
Celulele care doresc să fie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un _underscore_, urmat imediat de un punct.
@|_. nume |_. varsta |_. judet |@
@| Popescu | 24 | Bucuresti |@
@|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
va avea urmatorul rezultat:
|_. nume |_. varsta |_. judet |
| Popescu | 24 | Bucuresti |
|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
h1. Cod <tex>\LaTeX</tex>
Atunci cand dorim sa introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
Atunci când dorim să introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
$&lt;tex> cod LaTeX </tex&gt;$
De exemplu pentru codul:
$&lt;tex> d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} + 1 } </tex&gt;$
$&lt;tex>$ @d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}@ $</tex&gt;$
se obtine urmatoarea imagine:
se obţine următoarea imagine:
<tex> d = \sqrt{(c_{2}-c_{1})^{2} + 1 } </tex>
<tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}</tex>
h1. Fragmente de cod
h2. Fragmente de cod
Atunci cand dorim sa inseram un fragment de cod in pagina curenta, putem sa folosim sintaxa:
Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa:
@== code(c) |@
@== code(limbaj) |@
@...fragment de cod...@
{@==@}
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
Următoarele limbaje sunt suportate:
* $code{@(c)@}$ pentru C
* $code(cpp)$ pentru C++
* $code(pas)$ pentru Object Pascal
* $code(java)$ pentru Java
* $code({@c@})$ pentru $C$
* $code(cpp)$ pentru $C++$
* $code(pas)$ pentru $Free Pascal$
* $code(java)$ pentru $Java$
Iata un exemplu:
Iată un exemplu:
== code(c) |
#include <stdio.h>
# include <stdio.h>
 
int a, b ;
 
int main ( void ) {
    fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ;
    fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ;
 
    return 0 ;
}
==
int main(void) {
    int a, b;
== code(cpp) |
# include <fstream>
    freopen("adunare.in", "rt", stdin);
    freopen("adunare.out", "rt", stdout);
int a, b ;
    scanf("%d%d", &a, &b);
    printf("%d\n", a+b);
int main ( void ) {
    std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ;
    std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ;
    return 0;
    f >> a >> b ;
    g << a + b ;
}
==
h1. Aplicarea stilurilor CSS
== code(pas) |
program adunare ;
 
var a, b : longint ;
 
    begin
        freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ;
        freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ;
        readln ( a, b ) ;
        writeln ( a + b ) ;
        close ( input ) ; close ( output ) ;
    end.
==
 
h2. Aplicarea stilurilor $CSS$
Este posibil sa atasam cod CSS elementelor in felul urmator:
Este posibil să ataşăm cod $CSS$ elementelor in felul urmator:
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@text %{color:red}bau!% text@|@text <span style="color:red">bau!</span> text@|text %{color:red;}bau!% text|

Diferente intre securitate:

public
protected

Topicul de forum nu a fost schimbat.