Diferente pentru documentatie/textile intre reviziile #45 si #107

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

h1. Tutorial de Textile
h1.
h1. Introducere
_Textile_ este un limbaj de markup ce va ajuta sa editati paginile web. Ce inseamna aceasta? In loc sa scrieti tag-urile specifice de html pentru a edita o astfel de pagina, _Textile_ va pune la dispozitie o serie de elemente de sintaxa prin care puteti edita mai simplu si mult mai rapid aceste pagini. In continuare sunt prezentate notiunile care trebuiesc cunoscute inainte de a incepe scrierea unui pagini html folosind _Textile_.
h1. Paragrafe
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci când folositi Textile, paragrafele trebuie separate de o linie alba ( goală ).
Un text este structurat pe mai multe paragrafe. Atunci cand folositi Textile, paragrafele trebuiesc separate de o linie alba ( goala ).
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|
|Un paragraf      
   
Al doilea paragraf
|@<p>Un paragraf</p>@&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
&nbsp;&nbsp;&nbsp;
@<p>Al doilea paragraf</p>@|
Un întreg paragraf se poate transforma cu usurinţă într-un header, folosind sintaxa {$hn$} la începutul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, _Textile_ va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ şi rezultatul va fi:
h1. Primul header
Un intreg paragraf se poate transforma cu usurinta intr-un header, folosind sintaxa {$hn$} la inceputul paragrafului, unde {$n$} este un numar de la $1$ la $6$. De exemplu, Textile va interpreta linia @h1. Primul header@ ca @<h1>Primul header</h1>@ si rezultatul va fi:
h2. Modificatori
h1. Primul header
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( îngroşat, înclinat, subliniat, tăiat ) sau în diferite poziţii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreşte a fi modificat între modificatorii corespunzători. În tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
h1. Modificatori
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@**Un text îngroşat**@|@<b>Un text îngroşat</b>@|**Un text îngroşat**|
|@_Aici apare înclinat_@|@<i>Un text înclinat</i>@|_Aici apare înclinat_|
|@+Merge chiar şi subliniat+@|@<ins>Merge chiar şi subliniat</ins>@|+Merge chiar şi subliniat+|
|@-Text greşit-@|@<del>Text grşsit</del>@|-Text greşit-|
|@Pitagora: a^2^ + b^2^ = c^2^@|@Pitagora: a<sup>2</sup> + b<sup>2</sup> = c<sup>2</sup>@|a^2^ + b^2^ = c^2^|
|@Chiar şi logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar şi logaritmi: log<sub>2</sub> N@|log ~2~ N|
Pentru a scrie un text cu diferite efecte ( ingrosat, inclinat, subliniat, taiat ) sau in diferite pozitii ( puteri sau indici ) se scrie textul care se doreste a fi modificat intre modificatorii corespunzatori. In tabelul de mai jos este prezentat modul de folosire al acestora:
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|
|@**Un text ingrosat**@|@<b>Un text ingrosat</b>@|
|@_Aici apare subliniat_@|@<i>Un text ingrosat</i>@|
|@+Merge chiar si subliniat+@|@<ins>Merge chiar si subliniat</ins>@|
|@-Text gresit-@|@<del>Text gresit</del>@|
|@Pitagora: a ^2^ + b ^2^ = c ^2^@|@Pitagora: a <sup>2</sup> + b <sup>2</sup> = c <sup>2</sup>@|
|@Chiar si logaritmi: log ~2~ N@|@Chiar si logaritmi: log <sub>2</sub> N@|
În cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele aşteptate, se poate forţa folosirea acestor modificatori prin caracterele ${$ şi $}$ puse la începutul şi respectiv la sfârşitul secvenţei. De exemplu, @{**Text forţat**}@ are ca rezultat {**Text forţat**}.
In cazul in care rezultatele produse de limbajul de markup nu sunt cele asteptate, se poate forta folosirea acestor modificatori prin caracterele { si } puse la inceputul si respectiv la sfarsitul secventei. De exemplu, @{**Text fortat**}@ are ca rezultat {**Text fortat**}.
Printre aceste caractere speciale există şi @, care opreşte formatările speciale într-o secvenţă. Exemplu: &#64;&#42;caună&#42;&#64; are ca rezultat &#42;capşună&#42;. Daca asta nu funcţionează în pasajul tău poţi foloseşti direct 'entităti HTML':http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_XML_and_HTML_character_entity_references. Poţi  scrii &amp;#42;elefanţi&amp;#42; pentru a obtine &#42;elefanţi&#42;.
h1. Liste
h2. Liste
Pentru a crea o lista numerica cu Textile, este suficient sa inseram # inainte de fiecare paragraf:
Pentru a crea o lista numerică cu Textile, este suficient să inserăm $#$ înainte de fiecare paragraf:
@# Primul item@
@# Al doilea item@
@# Al treilea item@
@# Al treile item@
va genera:
# Al doilea item
# Al treilea item
De asemenea este posibil ca listele sa fie imbricate, incrementand numarul de caractere #. Listele vor avea o structura aborescenta:
==#Un item
##Alt item
#Al doilea item==
genereaza:
#Un item
##Alt item
#Al doilea item
 
Daca in locul listelor indexate numeric se doreste creerea listelor ??? ( bulleted lists ), in loc de # se va folosi *. Regula pentru liste imbricate ramane valabila si aici:
==*Un item
**Alt item
*Al doilea item=="
genereaza:
*Un item
**Alt item
*Al doilea item"
 
h1. Referinte externe
 
Pentru a crea un link catre un alt site, textul descriptiv va fi plasat intre ghilimele duble ( " ), urmat imediat de caracterul : si de URLul dorit: '==Link catre "Google":www.google.ro==' va fi interpretat ca 'Link catre "Google":www.google.ro'. Daca un link este folosit de mai multe ori in acelasi document sau daca se doreste o mai buna organizare a textului, este posibil ca URLul sa fie specificat oriunde in document, prin paranteze patrate intre care se afla textul identificator pentru link sis
 
Pentru a adauga o imagine, URLul ei va fi inconjurat de !.
 
De asemenea, o imagine poate fi ea facuta link prin
 
h1. Tabele
 
Tabelele simple pot fi construite separand campurile lor prin caracterul |.
==| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |==
De asemenea este posibil ca listele să fie îmbrăcate, incrementând numarul de caractere $#$. Listele vor avea o structura arborescentă:
 
@# Un item@
@## Alt item@
@### Alt item@
@# Al doilea item@
 
va genera :
 
# Un item
## Alt item
### Alt item
# Al doilea item
 
Dacă în locul listelor indexate numeric se doreşte crearea listelor cu bulete ( _bulleted lists_ ), în loc de $#$ se va folosi $*$. Regula pentru liste îmbrăcate rămâne valabilă şi aici:
 
@* Capitolul 1@
@** Capitolul 1.1@
@*** Capitolul 1.1.1@
@* Capitolul 2@
 
produce următorul efect :
 
* Capitolul 1
** Capitolul 1.1
*** Capitolul 1.1.1
* Capitolul 2
 
h2. Referinţe externe
 
Pentru a crea o referinţă către un alt site ( un _link_ ), textul descriptiv va fi plasat între ghilimele duble ($"$), urmat imediat de caracterul $:$ si de URL-ul dorit: @Link către "infoarena":http://infoarena.ro@ va fi interpretat ca "Link către "infoarena":http://infoarena.ro". Dacă un link este folosit de mai multe ori în acelaşi document sau dacă se doreşte o mai bună organizare a textului, este posibil ca URL-ul să fie specificat oriunde în document: între paranteze pătrate se va afla identificatorul unic asociat linkului, dupa care urmează adresa propriu-zisă. În momentul în care dorim să inserăm în document acel link este suficient în loc de adresa completă să introducem doar identificatorul pe care l-am asociat adresei :
 
@Link către "infoarena":arena@
@Al doilea link către "infoarena":arena@
 
@[arena]http://infoarena.ro@
 
are rezultatul:
 
Link către "infoarena":arena
Al doilea link către "infoarena":arena
 
[arena]http://infoarena.ro
 
Pentru a posta o imagine pe site, este necesar în prealabil să o salvaţi pe server. Pentru aceasta este suficient să apasaţi butonul $Ataşează$ din colţul dreapta-sus al paginii pe care o editaţi şi să selectati imaginea pe care doriţi să o transferaţi pe server. După aceea, pentru a introduce imaginea în pagină va trebui să introduceţi URL-ul ei între semnul exclamării ($!$).
 
Dacă am încărcat deja imaginea logo.jpg in pagină curentă,
@!documentatie/textile?logo.jpg!@ va avea rezultatul :
 
!documentatie/textile?logo.jpg!
 
h2. Tabele
 
Tabelele simple pot fi construite separând câmpurile lor prin caracterul $|$.
 
@| nume | vârstă | judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
 
va genera tabelul de mai jos:
| nume | varsta | judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Celulele care doresc sa fie facute cap de tabel vor fi marcate initial printr-un underscore, urmat imediat de un punct: "_." .
==| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |==
 
| nume | vârstă | judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
 
Celulele care doresc să fie făcute cap de tabel vor fi marcate iniţial printr-un _underscore_, urmat imediat de un punct.
 
@|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |@
@| Popescu | 24 | Bucureşti |@
@| Ionescu | 12 | Constanta |@
 
va avea urmatorul rezultat:
| _.nume | _.varsta | _.judet |
| popescu | 24 | bucuresti |
| ionescu | 12 | constanta |
| petrescu | 50 | galati |
Atributele celulelor
|_. nume |_. vârstă |_. judeţ |
| Popescu | 24 | Bucureşti |
| Ionescu | 12 | Constanta |
 
h1. Cod <tex>\LaTeX</tex>
 
Atunci când dorim să introducem cod 'LaTeX':http://en.wikipedia.org/wiki/LaTeX putem folosi sintaxa:
$&lt;tex> cod LaTeX </tex&gt;$
 
De exemplu pentru codul:
 
$&lt;tex>$ @d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}@ $</tex&gt;$
 
se obţine următoarea imagine:
(TODO): Copy from buru.
<tex> d = \frac{m_0^3}{\sqrt{3-\frac{v^2}{c^2}}} + \sqrt[3]{a^2 + b^2} - \log_3 \cos \frac{\pi}{3}</tex>
Pentru reguli generale despre regulile de formatare ale limbajului Textile accesati acest link: "http://hobix.com/textile/":http://hobix.com/textile/
*ATENTIE!* Evitati folosirea codului HTML in cadrul Textile.
h2. Fragmente de cod
h3. Fragmente de cod
Atunci când dorim să inserăm un fragment de cod în pagina curentă, putem să folosim sintaxa:
@== code(c) |@
@== code(limbaj) |@
@...fragment de cod...@
{@==@}
Urmatoarele limbaje sunt suportate:
Următoarele limbaje sunt suportate:
* $code{@(c)@}$ pentru C
* $code(cpp)$ pentru C++
* $code(pas)$ pentru Object Pascal
* $code(java)$ pentru Java
* $code({@c@})$ pentru $C$
* $code(cpp)$ pentru $C++$
* $code(pas)$ pentru $Free Pascal$
* $code(java)$ pentru $Java$
Iata un exemplu:
Iată un exemplu:
== code(c) |
#include <stdio.h>
# include <stdio.h>
int main(void) {
    int a, b;
int a, b ;
    freopen("adunare.in", "rt", stdin);
    freopen("adunare.out", "rt", stdout);
int main ( void ) {
    fscanf ( fopen ( "adunare.in", "r" ), "%d %d", &a, &b ) ;
    fprintf ( fopen ( "adunare.out", "w" ), "%d", a + b ) ;
    scanf("%d%d", &a, &b);
    printf("%d\n", a+b);
    return 0 ;
}
==
 
== code(cpp) |
# include <fstream>
 
int a, b ;
    return 0;
int main ( void ) {
    std :: ifstream f ( "adunare.in" ) ;
    std :: ofstream g ( "adunare.out" ) ;
 
    f >> a >> b ;
    g << a + b ;
}
==
==
 
== code(pas) |
program adunare ;
 
var a, b : longint ;
 
    begin
        freopen ( input, 'adunare.in' ) ; reset ( input ) ;
        freopen ( output, 'adunare.out' ) ; rewrite ( output ) ;
        readln ( a, b ) ;
        writeln ( a + b ) ;
        close ( input ) ; close ( output ) ;
    end.
==
 
h2. Aplicarea stilurilor $CSS$
 
Este posibil să ataşăm cod $CSS$ elementelor in felul urmator:
 
table(example). |_. Cod _Textile_|_. Cod HTML asociat|_. Rezultat |
|@text %{color:red}bau!% text@|@text <span style="color:red">bau!</span> text@|text %{color:red;}bau!% text|

Diferente intre securitate:

public
protected

Topicul de forum nu a fost schimbat.