Diferente pentru blog/monopol intre reviziile #6 si #13

Nu exista diferente intre titluri.

Diferente intre continut:

Acum vreo 12 ani au aparut liceele internationale turcesti. Pe vremea aia imi placeau foarte mult pentru ca in sfarsit aratau un model puternic de pregatit pentru olimpiade. Ce se poate intampla daca ai ceva bani sa investesti in asta. Destul de repede rezultatele au inceput sa apara. Eu speram ca de-a lungul timpului acest tip de licee va aparea in toate centrele din tara. Din pacate modelul asta nu e unul economic eficient si rezista doar in Bucuresti pe langa alta scoala/gradinita.
Acum vreo 16 ani au aparut liceele internationale turcesti. Pe vremea aia imi placeau foarte mult pentru ca in sfarsit aratau un model puternic de pregatit pentru olimpiade. Ce se poate intampla daca ai ceva bani sa investesti in asta? Destul de repede rezultatele au inceput sa apara. Eu speram ca de-a lungul timpului acest tip de licee va aparea in toate centrele din tara. Din pacate modelul asta nu e unul economic eficient si rezista doar in Bucuresti pe langa alta scoala/gradinita.
S-a ajuns astfel la un monopol al olimpicilor pe informatica. Cand apare un concurent bun in alt colt al tarii, el va avea de castigat mult daca se muta la in liceul din Bucuresti. Invatatul se face mai usor in grupuri de oameni pasionati, dar existenta ichb-ului strica dinamica asta, extragand oamenii cei mai buni din grupul lor local si ducandu-i la centru. Concurentul mutat trebuie sa intre rapid in ritmul celor mai buni/antrenati din generatia lui din toata tara, apoi primeste teme multe optimizate exact pentru ziua concursului de la antrenori. El nu mai are vreme sa studieze chestii pe cont propriu si din o pasiune informatica devine o munca intensa. Pentru oamenii motivati intrinsec apare aceasta presiune mare extrinseca.
S-a ajuns astfel la un monopol al olimpicilor pe informatica. Cand apare un concurent bun in alt colt al tarii, el va avea de castigat mult daca se muta la liceul din Bucuresti. Invatatul se face mai usor in grupuri de oameni pasionati, dar existenta ichb-ului strica dinamica asta, extragand oamenii cei mai buni din grupul lor local si ducandu-i la centru. Concurentul mutat trebuie sa intre rapid in ritmul celor mai buni/antrenati din generatia lui din toata tara, apoi primeste teme multe optimizate exact pentru ziua concursului de la antrenori. El nu mai are vreme sa studieze chestii pe cont propriu si din o pasiune informatica devine o munca intensa. Pentru oamenii motivati intrinsec apare aceasta presiune mare extrinseca.
Monopolurile au efect negativ in economie. Ele isi reduc costurile si nu mai inoveaza pentru a extrage valoare cat mai multa. Pe langa asta nu lasa alti concurenti sa intre pe piata. Mi se pare oarecum similar cu situatia curenta la liceul turcesc. S-a gasit formula de a produce olimpici nationali, dar pare ca la nivel international nu devine lotul romanesc mai puternic.
Sa va spun doua reguli ce mi se pareau absurde:
* La etapa finala a concursului ACM ICPC are voie sa participe doar o echipa de la o universitate.
* In China un elev poate lua aur la Olimpiada Internationala exact o data. Astfel fiind multi buni, foarte rar gasesti un chinez sa fi mers de mai multe ori. Daca nu iau aur si-au dezonorat si au luat locul altuia care probabil lua :).
* In China un elev poate lua aur la Olimpiada Internationala exact o data. Astfel fiind multi buni, foarte rar gasesti un chinez sa fi mers de mai multe ori. Daca nu iau aur si-au dezonorat tara si au luat locul altuia care probabil lua :).
Acum inteleg regulile mai bine.
Astfel cred ca nu schimbi oamenii ce vor merge la IOI dar faci experienta olimpiadei nationale mai accesibila unui set de oameni mai divers.
Poate gresesc, si exista un trend general. Poate o parte e schimbarile din sistemul de educatie, schimbarea de generatie intre profesorii ce au facut scoala inainte de revolutie si dupa, poate e aparitia internetului care ajuta celelalte tari ce erau in urma si acum pot sa o ia in fata sau poate schimbarea sistemului de valori, de la cele comuniste unde conta sa faci bine la scoala la cele curente unde modelele de succes impinse in fata de presa si televiziune sunt cele gen Becali.
Poate gresesc, si exista un curent general generat de factori ca:
 
* Schimbarile din sistemul de educatie.
* Schimbarea de generatie intre profesorii ce au facut scoala inainte de revolutie si dupa.
* Aparitia internetului care ajuta celelalte tari ce erau in urma si acum pot sa o ia in fata. (asta legat de ucrainienii care ne bat la nivel de facultate unde nu mai avem ceva similar cu ichb)
* Schimbarea sistemului de valori, de la cele comuniste unde conta sa faci bine la scoala la cele curente unde modelele de succes impinse in fata de presa si televiziune sunt cele gen Becali.
Poate lotul romanesc nu e mai slab pt ca Bogdan si Cosmin sunt crescuti in ICHB si sunt printre cei mai tari olimpici ce i-a dat Romania la informatica in ultimii 20 de ani. Dar cand lotul era tare, un copil exceptional de clasa a 9-a nu putea sa bata usor veteranii de a 12-a.
Ce fac aici e "armchair quarterbacking" cum zic americanii pentru ca nu sunt implicat activ in olimpiade de cativa ani, dar poate e utila si o perspectiva detasata.
 
Voi ce parere aveti?

Diferente intre securitate:

public
protected

Topicul de forum nu a fost schimbat.