Valorificarea spiritului competitiv

Cosmin
Cosmin Negruseri
08 februarie 2008

Imi place mult threadless.com . E un site unde concureaza diverse designuri de tricouri (poza din stanga luata de pe threadless.com e un exemplu al unui astfel de design). Daca un design primeste un scor bun atunci autorul ia 2000$ si cei de la threadless incep sa vanda tricouri cu designul respectiv. In 2006, creatorii siteului au castigat in jur de 6 milioane de dolari, deci pe langa ca e o idee misto are si sens pe partea financiara. O parte importanta a succesului vine din implicarea afectiva a vizitatorilor. Designurile ce ies castigatoare au fiecare ceva deosebit si nu se produc in masa iar asta ataseaza cumparatorul de tricoul cumparat. Lumea se implica, comenteaza pe forumuri, voteaza, blogheaza si isi fac poze cu tricourile respective.

Alt site de succes ce se bazeaza pe concursuri este topcoder.com. Dar nu ma refer la concursurile de algoritmica, care au fost gandite ca o metoda de a aduce oameni buni pe site si apoi sa fie recrutati pentru joburi. M-am gandit la concursurile de componente, unde diversi programatori concureaza pentru realiza o componenta software. Succesul siteului e datorat pe de o parte faptului ca programatorii ce concureaza sunt din tari unde salariile de programatori sunt mici. Dincolo de acest aspect, procesul folosit de topcoder pentru crearea unei componente este foarte bine pus la punct si elementul de competitie intre programatori face ca rezultatul final sa fie destul de bun. Probabil este mai bun decat ceva scos de o firma care face outsourcing, dar nu pot sa imi dau cu pararea pentru ca nu am lucrat in Romania la niciuna.

Concursul organizat de Netflix e alt exemplu. Netflix e un serviciu care trimite DVD-uri cu filme in posta. Ei au lucrat la un sistem de recomandari personalizate de filme, pe baza filmelor vazute de clienti. Au transformat problema interna de imbunatatire a algoritmul cu 10% in una deschisa publicului larg cu un premiu de un milion de dolari. La prima vedere premiul de un milion de dolari pare unul foarte mare, dar el reprezinta doar salarul a 10 programatori in state timp de un an. Alta problema este ca nu se stia daca pragul de 10% este usor sau nu de trecut. Ideea de a organiza un concurs pentru a rezolva problema a fost foarte buna, pentru ca multi cercetatori au muncit intens la ea si cei de la Netflix platesc premiul doar daca cineva obtine rezultatul cerut. Deocamdata nimeni nu a reusit sa atinga pragul fixat.

Faptul ca concurenta aduce dupa ea calitate este clar, dar mi s-au parut interesante abordarile acestiu principiu pe cateva siteuri ce imi plac.

Mai multe despre cei de la threadless puteti vedea in prezentarea lor presarata de glume si idei misto de aici

Categorii:
remote content