Trondheim - sau de ce sa investesti in educatie

Cosmin
Cosmin Negruseri
12 aprilie 2008

Trondheim e un oras destul de rece din Norvegia in care e mai mult noapte decat zi, dar din cand in cand ai sansa sa vezi aurora boreala. El are 165 000 de locuitori. Orasul asta nu pare a avea nimic special, dar surprinzator Google, Yahoo si Microsoft au toate cate un sediu acolo. In Romania nu ne putem lauda cu asa ceva, desi mitul ca "romanu e destept" este bine bagat in constiinta colectiva.
Ca exemple pozitive in Romania stiu doar de Adobe care au sucursala in Bucuresti unde se lauda ca fac chestii destul de misto. Nu aveam nici o parere despre Adobe, dar dupa ce am inceput sa le citesc blogul mi s-a parut o firma din ce in ce mai misto. Mai sunt si Oracle in Bucuresti, Nokia in Cluj si Amazon la Iasi, dar sunt inodore/incolore pentru mine. Probabil ar trebui sa urmeze exemplul Adobe si sa isi faca blog.
Am intrebat colegii din Trondheim cum a reusit sa fie asa de atractiv pentru cei trei giganti IT. Ei mi-au povestit ca orasul este unul studentesc, avand 25000 de studenti, si un centru intelectual in Norvegia. Se face multa cercetare, iar in facultatea de informatica se studiaza mult Information Retrieval. Astfel sunt multi profi si studenti care lucreaza la cel mai inalt nivel exact pe domeniul pe care se bat Google, Yahoo si Microsoft. Unul dintre acesti profesori a pornit o mica companie care avea un motor de cautare. Aceasta companie a fost cumparata de Yahoo si au aparut si centrele Google si Microsoft care au luat oameni cu experienta de la prima companie, profesori de la universitate si studenti pregatiti pe information retreival.

Astfel se pare ca investitiile bine plasate pot fi destul de profitabile intr-un interval de timp mediu. Din pacate in Romania nu se fac investitii in educatie sau cercetare, si de aceea suntem condamnati urmatorii cativa ani sa ramanem indienii europei si sa facem outsourcing.

Categorii:
remote content