Olimpiada Internationala de Informatica 2007 - jurnal de bord

Cosmin
Cosmin Negruseri
17 octombrie 2007

L-am rugat pe Andrei Grigorean sa ne scrie un jurnal despre experienta lui la Olimpiada Interantionala de Informatica. Initial ma gandeam ca ar fi misto sa ne zica aproape live ce s-a intamplat in fiecare zi :), dar asta ar fi adaugat la stresul competitiei. Astfel am fost bucuros cand s-a oferit sa faca un rezumat dupa concurs, apoi am fost si mai bucuros cand l-a terminat. Multumim Andrei! Acum puteti sa il cititi si voi:

IOI 2007

In perioada 15-22 august 2007 am avut ocazia de a participa la cea de a XIX-a editie a Olimpiadei Internationale de Informatica , desfasurata in capitala Croatiei, Zagreb. Ceilalti trei membri ai lotului Romaniei au fost: Cosmin Gheorghe, Bogdan Tataroiu si Adrian Airinei. Am fost insotiti de prof. Emanuela Cerchez (Team Leader) si de Mugurel Ionut Andreica (Deputy Leader).

Acomodarea

In data de 15 august, la ora 4:30 dimineata, ne-am intalnit cu totii la aeroportul international "Henri Coanda" din Otopeni. Am zburat pana in Budapesta, unde am schimbat avionul pentru a ajunge in Zagreb. Am aterizat in Croatia pe la amiaza si am fost una din primele delegatii sosite. Un autocar ne astepta in fata aeroportului si am fost dusi in complexul unde am fost cazati si unde am luat masa timp de o saptamana. Am stat cate doi in camera, eu impreuna cu Cosmin, respectiv Bogdan cu Adrian, si imparteam aceeasi baie. Conditiile nu erau extraordinare, insa nici nu ne puteam plange - erau totusi camine studentesti. In privinta mancarii insa, am doar cuvinte de lauda. Puteam servi oricat doream din mese diverse, foarte gustoase. Am mancat foarte mult la IOI, mai ales eu si Cosmin :P.

Competitia

Inainte cu o zi de a incepe competitia a avut loc sesiunea de pregatire. Scopul acestui eveniment este familiarizarea cu sistemul folosit in concursul real si oarecum o usoara "incalzire" a concurentilor. Am avut posibilitatea de a implementa si submita timp de doua ore cele trei probleme afisate pe site-ul olimpiadei cu trei saptamani inainte. Totul a decurs bine, cu exceptia catorva probleme cu Rhide-ul.

Apoi a venit prima zi de concurs. Eu personal ma asteptam sa fie probleme interesante si asa a si fost. Am primit doua batch-uri si o problema interactiva. Dupa o scurta trecere in revista, am decis sa aboredez mai intai problemele sails si flood. Dupa doua ore si jumatate nu gasisesm nicio rezolvare, moment in care m-am hotarat sa incerc aliens. Dupa aproximativ o jumatate de ora gasisesm rezolvarea si am inceput sa implementez. Pana la sfarsitul concursului nu am mai reusit sa gasesc solutiile optime la sails sau la floodm asa ca am trimis rezolvari brute-force (la flood am terminat de implementat cu 5 minute inainte de final). Rezultatele din prima zi au fost conform asteptarilor: Cosmin - 235 pct (a facut sails de 100), Bogdan - 172 pct, eu - 145 pct si Adrian - 120 pct. Dupa estimarile mele aveam un aur, un argint si doua medalii de bronz cu aceste punctaje. Nu am reusit niciunul sa rezolvam problema flood, desi dupa ce am auzit solutia mi se parea mai simpla decat estimasem initial. Si punctajele obtinute de ceilalti concurenti aratau ca sails fusese cea mai grea din prima zi, nu flood.

A doua zi de concurs a fost putin diferita de prima. Am primit trei batch-uri, de dificultate variata. Miners era clar problema simpla, imediat cum am citit-o am si implementat-o. S-a dovedit ca peste 100 de concurenti au luat maxim la ea. Pairs era de fapt compusa din trei subprobleme independente - am gasit rezolvarea in timp util la toate, insa trebuia sa implementez arbori de intervale 2D, asa ca am decis sa o las la urma si sa incerc sa rezolv training. Aceasta a fost cea mai grea problema din concurs, cu doar 3 punctaje maxime :). Nu am reusit sa gasesc solutia optima, asa ca dupa ce am implementat o sursa care lua 30 de puncte, m-am intors la pairs. Faptul ca nu am implementat pana la urma ultima subproblema, si ca am uitat sa pun un -1, au facut ca punctajul meu in a doua zi sa fie de 172 de puncte. Adrian si Bogdan au luat 200, iar Cosmin 150.

Excursii

Dupa fiecare zi de concurs, organizatorii ne-au dus in doua excursii care mie mi-au placut foarte mult. Prima din ele a fost la un lac unde se pregateau sportivii croati pentru diferite sporturi pe apa (gen canoe). Acolo ne-am petrecut jumate de zi. Eu si Adrian, impreuna cu 3 bulgari, am jucat fotbal cu rusii, care aveau o mare vedeta in echipa - Petr Mitrichev. Daca la informatica nu am fost mai buni, macar la fotbal i-am batut... de doua ori :D. Se mai putea juca badminton, tenis de masa - a fost un fel de picnic cu vreo 400 de persoane.
A doua excursie a durat o zi intreaga. Am vizitat Lacurile Plitvice si casa memoriala Nikola Tesla. Puteti vedea cateva poze aici. Peisajele erau superbe, aratau mai bine in realitate decat in poze. Am fost la cea mai mare cascada din Croatia (din pacate nu apare in album), iar dupa masa am ajuns la casa memoriala a faimosului om de stiinta - pe mine nu m-a impresionat prea tare, nu aveau o modalitate atractiva de a prezenta informatia.

Sfarsit de poveste

Cu punctajele noastre am obtinut pana la urma cu totii medalii de argint, sa speram ca in anii urmatori Cosmin si Bogdan, impreuna cu ceilalti participanti la IOI, vor face mai bine decat am facut noi anul acesta. Ne-am intors acasa pe data de 22 august pe aeroportul "Henri Coanda", unde ne asteptau parinti, profesori, reprezentanti Intel si presa. Si-am incalecat pe-o sa, si v-am spus povestea asa.

Felicitam echipa Romaniei inca o data pentru rezultatul obtinut si mentionam ca dupa olimpiada, cei doi seniori ai echipei (Andrei Grigorean si Adrian Airinei ) s-au alaturat echipei infoarena .